-
Lesdoelen
- Na de les zijn de leerlingen in staat om:
- te vertellen waar de foto in de krant is gemaakt;
- te duiden wat er op de foto aan de hand is.
- Na de les zijn de leerlingen in staat om:
-
Voorbereiding
- Bepaal of je de locatie van de foto met de leerlingen gaat bezoeken, of dat jullie deze alleen op internet bekijkt.
- Lees de informatie bij de foto en zoek de locatie op met Google Maps.
- Print de foto uit en hang hem op het bord.
Wie, waar & waarom
Nu jullie weten waar de foto is gemaakt, kunnen jullie er een verhaal bij bedenken. Dit verhaal wordt een combinatie van gevonden én bedachte feiten.
Bedenk vragen met elkaar:
- Wat is er te zien?
- Hoe ziet de omgeving eruit?
- Welke kleuren zie je?
- Hoe ruikt het er?
- Wat hoor je?
- Wat voor sfeer hangt er?
- Wanneer is deze foto gemaakt?
Het onderzoek
Jullie verzamelen zo veel mogelijk informatie over de locatie op de foto en het verdwenen kasteel. Dat kan ter plaatste of via internet.
Op locatie
- Neem een fotocamera mee of zorg voor pen en papier voor elke leerling.
- Neem de foto en de vragen mee.
Via internet
Ga naar Google Maps en zet deze links onderin op satelliet.
Rechts onderin de pagina staat een knop geel poppetje dat je op een locatie kan plaatsen. Hier mee kun je de omgeving in 360 graden zien. Je kan het poppetje ook op een straat plaatsen. Dit gaat heel eenvoudig in het kleine plattegrondje links onderin. Door nu op het scherm te klikken kun je door ‘de straat lopen’.
- Zorg voor pen en papier voor elke leerling.
- Houd de foto en de vragen bij de hand.
- Zoek de plek van de foto
Er zijn meerdere artikelen en diverse sites te vinden op internet over kasteel Kronenburg en de geschiedenis ervan. Deze kunnen de leerlingen ook gebruiken als onderzoeksmateriaal voor hun verhaal. Zo kun je bijvoorbeeld ook verschillende prenten vinden van het kasteel kijken wat er door de jaren heen veranderd is.
Verzamel tot slot alles wat is gevonden over de locatie en bewaar dat goed. Je hebt het later nog nodig!