-
Lesdoelen
De leerlingen reflecteren op de MODElab challenge en maken een presentatie bij hun ontwerp.
-
Voorbereiding voor de leerkracht
- Verzamel de gemaakte foto’s in een mapje op je computer
- Print de foto’s uit op 15 x 20 cm
Benodigdheden ontwerpen bekijken
(tijdsindicatie opdracht 20 minuten)- Uitgeprinte foto’s van de ontwerpen van de leerlingen.
Benodigdheden extra opdracht collage maken
(tijdsindicatie opdracht 60 minuten)- Van elke leerling de verzamelde stukjes materialen en eventueel ontwerptekeningen
- Grote vellen karton in verschillende kleuren (minimaal A3 formaat)
- Plakband, lijm, scharen, nietmachines.
Overal vind ik inspiratie die ik kan gebruiken… het lijnenspel in een rij tegels of de kleurcombinatie daarvan.Tim Becx- modeontwerper
Blik terug op de MODElab challenge!
Voor mijn werk haal ik inspiratie uit het circus. Ik ontwerp grote ronde vormen die ook terugkomen in het circus-thema. Dan verzamel ik plaatjes en daar maak ik dan een collage van.Francis Ames - modeontwerper
Alle ontwerpen samen vormen een collectie. Modeontwerpers presenteren collecties op verschillende manieren: via modeshows (film 1), publicaties op websites en apps, maar ook met een lookbook (foto 2) en collages zoals bijvoorbeeld Francis dat doet (foto 3 en 4).
Ontwerpen bekijken
Bekijk de uitgeprinte foto’s van jullie ontwerpen. Welke kunnen elkaars “vriendjes” zijn en samen een collectie vormen? Leg de ontwerpen die jullie bij elkaar vinden horen bij elkaar en bedenk een titel voor deze collectie.
Extra opdracht: Collage maken
Maak bij jouw eigen ontwerp een collage. Bekijk ter inspiratie een aantal collages en details van collages gemaakt door Francis, Tim en leerlingen van CBS De Werveling in Soest.
Collages presenteren: Nodig iemand uit en geef bij jouw collage een reisverslag van de challenge OF Hang alle collages op in de school en schrijf een stukje over de challenge voor in het nieuwsbericht!