MODElab

Onze ontwerpen

30-90 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen reflecteren op de MODElab challenge en maken een presentatie bij hun ontwerp.

  • Voorbereiding voor de leerkracht
    • Verzamel de gemaakte foto’s in een mapje op je computer
    • Print de foto’s uit op 15 x 20 cm

    Benodigdheden ontwerpen bekijken
    (tijdsindicatie opdracht 20 minuten)

    • Uitgeprinte foto’s van de ontwerpen van de leerlingen.

    Benodigdheden extra opdracht collage maken
    (tijdsindicatie opdracht 60 minuten)

    • Van elke leerling de verzamelde stukjes materialen en eventueel ontwerptekeningen
    • Grote vellen karton in verschillende kleuren (minimaal A3 formaat)
    • Plakband, lijm, scharen, nietmachines.
Overal vind ik inspiratie die ik kan gebruiken… het lijnenspel in een rij tegels of de kleurcombinatie daarvan.
Tim Becx- modeontwerper

Blik terug op de MODElab challenge!

  • Hoe vond je het om als modeontwerper aan de slag te gaan?
  • Wat was een echte challenge en wat ging je goed af?
  • Lees de quote die hierboven staat. Tim werd geïnspireerd door zijn omgeving. Waardoor werd jij geïnspireerd?
  • Hoe vond je het om met ongewone materialen te werken?
  • Heb je iets nieuws geleerd en zo ja, wat?
Voor mijn werk haal ik inspiratie uit het circus. Ik ontwerp grote ronde vormen die ook terugkomen in het circus-thema. Dan verzamel ik plaatjes en daar maak ik dan een collage van.
Francis Ames - modeontwerper
Alle ontwerpen samen vormen een collectie. Modeontwerpers presenteren collecties op verschillende manieren: via modeshows (film 1), publicaties op websites en apps, maar ook met een lookbook (foto 2) en collages zoals bijvoorbeeld Francis dat doet (foto 3 en 4).

Ontwerpen bekijken

Bekijk de uitgeprinte foto’s van jullie ontwerpen. Welke kunnen elkaars “vriendjes” zijn en samen een collectie vormen? Leg de ontwerpen die jullie bij elkaar vinden horen bij elkaar en bedenk een titel voor deze collectie.
  • Bekijk hier de spelvariant van deze opdracht!

    Benodigdheden: Timer op het digibord. Uitgeprinte foto’s van de modestukken.

    Het spel:

    • Maak in 1 minuut een collectie!
    • Loop rond door de klas en hou de foto van jouw modestuk voor je, zodat anderen hem goed kunnen bekijken.
    • Zoek binnen een minuut naar 2 klasgenoten met wie je samen een collectie vormt. Ga bij elkaar staan en beweeg niet meer door de ruimte.
    • Je kiest op basis van overeenkomsten: kleur, thema, gebruikte materialen, gebruikte vormen.

    Na deze ronde: van elk groepje verteld er 1 iemand waarom jullie samen een collectie vormen.

    Extra uitdaging: doe nog een extra ronde en vorm dan een collectie met 5 andere klasgenoten.

     

Kijktip: Verschillende ontwerpen in een collectie kunnen uniek zijn, maar hebben ook overeenkomsten (dezelfde dingen) met elkaar. Kijk naar overeenkomsten in kleuren, gebruikte materialen, gebruikte vormen.

Extra opdracht: Collage maken

Maak bij jouw eigen ontwerp een collage. Bekijk ter inspiratie een aantal collages en details van collages gemaakt door Francis, Tim en leerlingen van CBS De Werveling in Soest.

  • Verzamel materialen die je hebt gebruikt of die je erbij vindt passen.
  • Voeg een tekening van je ontwerp toe als je die hebt gemaakt.
  • Zoek plaatjes die bij je ontwerp passen, knip die uit tijdschriften of print die uit.
  • Schrijf erbij, bijvoorbeeld over waardoor je geïnspireerd werd. Of waarom je voor dit materiaal hebt gekozen. Of bedenk een titel bij je ontwerp.
  • En voeg de uitgeprinte foto van je ontwerp toe!
Leg alles op een groot vel karton. Schuif met de verschillende onderdelen totdat je tevreden bent over waar ze liggen. Plak / tape / niet / weef?! alles vast.
Collages presenteren: Nodig iemand uit en geef bij jouw collage een reisverslag van de challenge OF Hang alle collages op in de school en schrijf een stukje over de challenge voor in het nieuwsbericht!