MODElab

MODElab challenge

90 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen leren vorm te geven met materialen met verschillende eigenschappen, vormen, kleuren en texturen.
    • De leerlingen leren materialen te manipuleren en te verbinden.
    • De leerlingen leren zich d.m.v het maken van een modestuk uit te drukken.
  • Voorbereidingen leerkracht
    • Neem voorafgaand aan de gastles deze pagina met de leerlingen door, zodat ze weten wat ze tijdens de gastles gaan doen.
    • Reserveer een ruimte waar het MODElab gedurende een dag mag komen te staan. Denk aan een leeg klaslokaal, aula of speelruimte. Alle deelnemende klassen schuiven daar aan. Duur van de gastles is 90 minuten, opbouwen en afbreken 30 minuten.
    • Zet voldoende tafels neer zodat alle leerlingen (die in tweetallen gaan werken) hier aan de slag kunnen. Zet drie extra tafels neer voor het materiaal dat de gastdocent meeneemt. En richt een plek in waar het materiaal dat de leerlingen zelf hebben verzameld kan komen te staan. Indien voldoende tijd: Laat de leerlingen materiaalsoort bij materiaalsoort indelen.
    • De gastdocent neemt een fotobanner mee, zodat tegen het eind van de gastles alle leerlingen door jou op de foto gezet kunnen worden. Reserveer een fototoestel, tablet of gebruik je eigen telefoon.
    • Laat de leerlingen stukjes van hun gebruikte materialen bewaren, deze kunnen ze voor les 3 gebruiken bij het maken van een moodboard. Dit is wel een extra opdracht.
    • Opbouwen en afbreken van het MODElab is even een klus, het zou fijn zijn als een aantal leerlingen aan het begin en eind van de dag hier even mee helpen!
    Benodigdheden:

     

    • fruitnetjes
    • piepschuim verpakkingsmateriaal
    • opgeblazen plastic zakjes die gebruikt worden bij het versturen van breekbare spullen
    • plastic zakken of verpakkingsmateriaal zoals bubbeltjesplastic
    • plastic lint dat gebruikt wordt om dozen dicht te houden
    • eierdozen
    • oude binnenbanden van fietsbanden
    • oude lappen stof en oude kleding, er mogen gaten in zitten!

     

Bij taal en rekenen is 1+1 altijd 2. Bij mode kan 1+1 ook 99 zijn. Er is geen goed of fout, en er zijn verschillende manieren om tot een ontwerp te komen
Francis Ames- modeontwerper

Wat ga je doen

Modeontwerpers Tim of Francis komen op school om met jullie de MODElab challenge te doen. In 75 minuten zet jij met ongewoon materiaal een eigen ontwerp neer. Daarbij laat je je door het aanwezige materiaal inspireren.

Hoe ga je dat doen

Je gaat in duo’s aan de slag, maar iedereen maakt wel een eigen ontwerp. Op deze manier kun je elkaar helpen met het maken van verbindingen of meedenken over elkaars ontwerp. Net zoals Francis een ontwerp maakte voor haar arm en Tim zijn romp, richt je je op één deel van het lichaam en hoeft een ontwerp niet draagbaar te zijn, zoals bij kleding. De ontwerpen worden door de leerkracht op de foto gezet.

Je kijkt naar:

  • Welke vormen, kleuren en texturen de materialen hebben en wat bij elkaar past.

Je werkt met:

  • Verschillende kniptechnieken om materiaal te manipuleren (van vorm te veranderen).
  • Verbindingen maken door te weven, knopen, plakken of nieten.

Let op! We werken NIET met naaimachines, maar kleine stukjes met de hand naaien kan wel.

Tips! Loop je vast tijdens het ontwerpproces? Deel materiaal opnieuw in, zoals soort bij soort, vorm bij vorm of kleur bij kleur. Kijk of dat je helpt om tot een idee te komen. OF maak een eenvoudig getekend ontwerp en zoek daar materialen bij.
Lights, camera, action! In de mini MODElab fotostudio worden al jullie ontwerpen door de leerkracht op de foto gezet. Zo kunnen jullie die later presenteren. Bewaar ook stukjes van je gebruikte materialen of - als je die hebt gemaakt - je ontwerptekening voor de presentatie (extra opdracht)