-
Projectdoelen
- De leerlingen kennen de historie van waterbeheer in West-Nederland en kunnen uitleggen waarom we in de toekomst ook zorgvuldig om moeten gaan met waterbeheer.
- Ze weten wat Werelderfgoed Kinderdijk is, ontdekken dit gebied, en kunnen uitleggen wat het zo uniek maakt in de wereld.
- Ze kennen de belangrijkste begrippen van waterbeheer.
-
Thema's en leergebieden
Wereldoriëntatie, techniek, natuur
Kerndoel 48: Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.
Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
-
21e-eeuwse vaardigheden
Creatief denken en handelen, kritisch denken, probleemoplossend denken en handelen, samenwerken
-
Praktische informatie
Het is belangrijk dat er rij-ouders geregeld worden voor het bezoek aan Kinderdijk (les 2).
Water is toonaangevend in het landschap van de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Het polderland wordt doorsneden door sloten, vaarten, boezems en riviertjes. Molens domineren nog steeds het uitzicht. Maar wat maakt dat water, levensbehoefte nummer één, ook een vijand is in onze polder? Hoe houden we die vijand in bedwang? En waarom is Kinderdijk met al haar molens en meer dan 600.000 bezoekers per jaar eigenlijk Werelderfgoed? Breng een bezoek aan dit bijzondere gebied, de trots van de Alblasserwaard, en ontdek het zelf.