Door het oog van

Vang een beeld

60 minuten

  • Groep 5-6
  • Benodigdheden
    • digitale fotocamera/tablet met bumper (minimaal 1, maximaal 3)
    • optie: computer aangesloten op digibord/beeldscherm en internet
    • spiegels
  • Leerdoelen
    • De leerlingen ontdekken dat de wereld er heel anders uitziet als je er een kader omheen zet.
    • De leerlingen leren dat je de wereld kunt vastleggen, waarbij je je eigen kijk op de wereld geeft door meerdere beelden te combineren in één foto.
    • De leerlingen leren de camera te hanteren en verschillende kijkrichtingen te kiezen.

Als je gaat fotograferen vang je een klein stukje van de wereld in een lijstje en bewaart dat. Maar welk stukje kies je? Dat kun je oefenen met een spiegel.

  • Werk in tweetallen
  • Ga op zoek naar een bijzonder plekje in of om de school
  • De ene leerling houdt de spiegel in een hoek van dit plekje
  • De andere leerling beschrijft wat hij in de spiegel ziet
  • Wissel daarna van plek

Welk beeld vond je het mooiste? Dat ga je nu in een foto vastleggen.

  • Ga terug naar de plek die het mooiste spiegelbeeld liet zien.
  • De een houdt de spiegel vast. De ander maakt de foto’s.
  • Maak drie foto’s van veraf waarop je de leerling met de spiegel en de omgeving ziet. Wissel steeds van plek waardoor je drie verschillende foto’s krijgt.
  • Maak drie foto’s van dichtbij waarop je alleen het spiegelbeeld ziet. Wissel ook daar steeds van plek, waardoor je iedere keer een nieuw beeld in de spiegel ziet.
Kies samen de mooiste foto uit.
  • Wat is er aan deze foto goed gelukt?
  • Wat heb je over je omgeving ontdekt tijdens het fotograferen?