Dit herdenken wij!

Ontwerp een monument

90 minuten

  • Voorbereiding
    • Zorg dat je voor deze les het historische en beeldende onderzoek hebt gedaan met de leerlingen, en neem eventueel de werkbladen met de schetsen mee naar het atelier van Renske.
    • Zorg voor vervoer naar de locatie en eventueel hulpouders 

     

  • Atelier Renske de Vries

    Voor deze gastles zijn jullie welkom bij het atelier van Renske de Vries.

    Utrechtsestraatweg 198
    3911 TX Rhenen
    Email: info@crearenz.nl

    Telefoon: 06-24437565

  • Opbouw gastles

    Introductie gastdocent:                                    5 min.
    Van idee tot beeld; beeldend onderzoek:     15 min.
    Uitleg materialen + verdelen:                          10 min.
    Monument maken:                                            40 min.
    Bespreken:                                                          10 min.
    Opruimen:                                                          10 min.

    Let op
    Bij het opruimen is het fijn als de leerkracht ook kinderen aanstuurt om te helpen, zodat alles weer netjes achter gelaten kan worden.

    Overleg met Renske wat het opruim plan is.

     

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • Ervaren het proces van idee naar uitwerking, en hoe je daarbij kleur, materiaal en vorm kunt inzetten om je verhaal duidelijk te maken
    • Leren over eenvoudige constructie en verbindingen van materialen
    • Zien hoe andere koppels hun idee hebben vormgegeven, en bespreken wat werkt

Maak je eigen monument

Een beeldend kunstenaar komt in de klas, en leert je de fijne kneepjes van het vak. In tweetallen bedenken en maken jullie een monument.

Wat of wie vinden jullie dat er een monument verdient? 

Bespreek in de klas

Jullie hebben in tweetallen een monument gemaakt. Zet alle monumenten goed zichtbaar voor iedereen neer in het midden en ga erom heen staan. Neem een paar minuten de tijd om goed te kijken.

  • Wie ziet er een monument waarvan je weet wat het verhaal is, zonder dat de makers het vertelt hebben? Waaraan zie je dat?
  • En een monument waarvan je nieuwsgierig bent wat het verhaal erachter is? Waarom?
  • Wie heeft er kleuren gekozen die bij het verhaal horen? Welke en waarom?
  • Er was maar beperkte tijd om iets te maken. Wat zou je maken als je alle tijd van de wereld had?