-
Lesdoelen
Leerlingen:
- maken kennis met het begrip herdenken, en de verschillende redenen waarom mensen herdenken.
- ervaren dat herdenken voor iedereen anders kan zijn, en dat de meningen sterk uit elkaar kunnen liggen.
- oefenen in discussiëren, hun mening vormen en verwoorden.
Introductie
Jullie gaan een monument ontwerpen om iets te herdenken. Dat gaat niet zomaar! Daar zijn regels voor. Voordat je een monument kunt bouwen wil de gemeente van je weten:
- Waarom is het monument nodig?
- Hoe komt het monument eruit te zien?
- Wie wil nog meer dat het monument er komt?
Over hoe dat allemaal in zijn werk gaat, kan Stef Vedder jullie meer vertellen. Stef is kunstenaar en ontwerper van verschillende monumenten in Nederland.
Eerst moeten we iets meer te weten komen over herdenken. Wat is dat eigenlijk? Waarom doe je dat? En waar doe je dat dan?
Wat is herdenken?
Als je iets herdenkt, spreek je met elkaar af om op een bepaalde dag samen aan een bijzondere gebeurtenis van vroeger te denken. Je kan met je eigen familie iets herdenken, maar ook met je voetbalclub, stad, land of zelfs met de hele wereld.
Als je iets herdenkt, horen daar vaak acties bij, bijvoorbeeld een minuut stil zijn. Dat kan je doen op bijzondere plekken, waar monumenten staan.
De Grote Herdenkingsquiz!
Over monumenten kan je van alles vinden en dat doen mensen ook. Soms ontstaan er zelfs grote, verhitte discussies. Vandaar de grote herdenkingsquiz!
Je krijgt zo 6 afbeeldingen te zien met een stelling. Als je het eens bent, doe je het prima gebaar. Als je het oneens bent, kruis je je armen.
Je hebt steeds 30 seconden om na te denken over je antwoord! Praat met de klas na over jullie antwoorden.
De quiz
De volgende les gaan jullie inspiratie opdoen voor de ontwerpopdracht