-
Lesdoelen
De leerlingen:
- doen inspiratie op voor hun eigen (nog te ontwerpen) monument.
- leren meer over de achtergrond van gemeentelijke (herdenkings)monumenten. Over de geschiedenis die achter de monumenten schuilgaat, de totstandkoming ervan en de visie en vertaling van de kunstenaar.
- bezoeken plekken met culturele waarde in hun gemeente.
-
Praktische informatie voor de leerkracht
- Het startpunt is: adres.
- Zorg dat je op tijd bent, de historische vereniging ontvangen soms meerdere klassen op een dag en moeten weer op tijd klaarstaan voor de volgende groep.
- De rondleiding is interactief. Dat betekent dat er een actieve en positieve rol van de leerlingen wordt verwacht.
- De rondleiders zijn vrijwilligers van de historische vereniging. Zij focussen zich op de inhoud en interactie met de groep. Van jou wordt verwacht dat hij of zij door de leerlingen in de gelegenheid wordt gesteld dit op een prettige manier te doen. De leerkracht is verantwoordelijk voor de orde in de groep.
-
Voorbereiding
- Bekijk het startpunt van de rondleiding en maak een vervoersplan
- Bekijk de film voordat jullie op pad gaan
- Regel één of meerdere ouders om mee te gaan
Op pad!
Vandaag maken jullie rondwandeling langs herdenkingsmonumenten en bijzondere historische locaties in gemeente. Wie weet kijk je anders naar de straten, pleinen en monumenten als je weet welke verhalen erachter verborgen gaan.
Goed voorbereid op weg!
Jullie krijgen een opdracht. Kunstenaar en ontwerper Stef Vedder legt jullie uit wat jullie gaan doen en waar jullie bij de rondwandeling op moeten letten. En hij heeft ook nog een opdracht voor jullie!