Dit herdenken wij!

Naar het museum

90 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • doen inspiratie op voor hun eigen (nog te ontwerpen) monument.
    • leren meer over Nieuwegein tijdens de Tweede Wereldoorlog.
    • bezoeken een tentoonstelling in een lokaal museum.
  • Praktische informatie voor de leerkracht
    • Het startpunt is: voor de hooizolder
    • Zorg dat je op tijd bent. Museum Warsenhoeck ontvangt soms meerdere groepen op een dag en moeten weer op tijd klaarstaan voor de volgende groep.
    • De rondleiding is interactief. Dat betekent dat er een actieve en positieve rol van de leerlingen wordt verwacht. Ook gaan de leerlingen aan de slag met opdrachten in het museum.
    • De rondleiders zijn vrijwilligers van Museum Warsenhoeck. Zij richten zich op de inhoud en interactie met de groep. Van jou wordt verwacht dat hij of zij door de leerlingen in de gelegenheid wordt gesteld dit op een prettige manier te doen. De leerkracht is verantwoordelijk voor de orde in de groep.
  • Voorbereiding
    • Bekijk het startpunt van de rondleiding en maak een vervoersplan
    • Bekijk de film hieronder in het lesmateriaal voordat jullie op pad gaan
    • Regel één of meerdere ouders om mee te gaan. Je kunt gebruik maken van deze brief voor begeleiders.

Jong in de oorlog

De leerlingen bezoeken de tijdelijke tentoonstelling ‘Jong in de Oorlog’. In deze tentoonstelling komen jullie meer te weten over hoe het was om als kind de Tweede Wereldoorlog mee te maken, aan de hand van persoonlijke verhalen van mensen uit Nieuwegein, maar ook objecten uit die tijd.

In het museum maken de leerlingen een aantal opdrachten die te maken hebben met de tentoonstelling.

In het museum horen jullie verhalen van mensen die jong waren in de oorlog. Deze verhalen zijn de inspiratiebron voor jullie eigen monument in de volgende les.