Dit herdenken wij

Naar het monument

60 minuten

  • Praktische informatie leerkracht
    • Verzamelen bij het oorlogsmonument op het Plein, adres.
    • Zorg dat je op tijd bent, soms ontvangen de vrijwilligers van de Historische kring meerdere klassen op een dag. Ze moeten dus weer op tijd klaarstaan voor de volgende groep.
    • De rondleiding is interactief. Dat betekent dat er een actieve rol van de leerlingen wordt verwacht.
    • Er is ruimte voor de leerlingen om tijdens de rondleidingen hun vragen te stellen die die zij hebben voorbereid.
    • Er wordt van jou een actieve houding verwacht. De vrijwilliger is er voor de inhoud en de overdracht. Van jou wordt verwacht dat hij of zij door de leerlingen in de gelegenheid wordt gesteld dit ook te doen.
  • Korte samenvatting

    Tijdens de rondwandeling wordt er telkens ingegaan op verschillende vragen:

    • Wat of wie wordt er herdacht?
    • Waaraan kun je dit in het monument terugzien?
    • Wat is de betekenis van bepaalde symboliek in het beeld?
    • Waarom heeft de kunstenaar daarvoor gekozen?
    • Wat is de betekenis van een eventuele toegevoegde tekst?
    • Hoe wordt het beeld wordt onderhouden, enz.

    Behalve het monument komt de klas nog langs andere plekken die een belangrijke rol speelden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

  • Voorbereiding
    • Vragen bedenken met de leerlingen voor de vrijwilliger van de historische kring.
    • Regel bij een grote of drukke groep één of meerdere ouders om mee te gaan.

Een rondwandeling door Houten

Vandaag maken jullie rondwandeling door Houten. Dan krijg je van alles te horen over de Tweede Wereldoorlog in Houten.

Voorbereiding

Als je op weg gaat, moet je altijd goed voorbereid zijn. Hieronder zien jullie een foto van het herdenkingsmonument waar jullie naar toe gaan.

Kijk met elkaar zo goed als jullie kunnen 30 seconden naar de foto. Probeer alles in je op te nemen en kijk daarna pas naar de opdracht.

  • Opdracht

    Stel je eens voor dat het bankje zou kunnen praten. Welke vragen zou je haar willen stellen?

    Bedenk 3 vragen, schrijf ze op een papiertje en neem ze mee als jullie op weg gaan!

Hoe zou het zijn om geen vrijheid te hebben, om je opgesloten te voelen, en niet te mogen doen of denken, wat je wil.

Dit zijn de eerste regels van het gedicht dat Lisa Brokers, leerling van de Heemlanden, in 2020 schreef. 

 

  • Kan je een antwoord geven op haar vraag?

Deze dichtregels zijn gegraveerd op op de eerste tegel van het monument. Ieder jaar komt er een tegel bij, om zo vrede en vrijheid blijvend onder de aandacht te brengen. Bekijk de tegels en lees de gehele gedichten.

Hoe zou het zijn Lisa Brokers 2020

In vrijheid vooruit Karine Jekel 2021

Bloemen in het hart Peer van Putten 2022

  • Welke woorden spreken je aan? Schrijf deze op.

    Bewaar je notities voor de volgende les, klei een herdenkingstegel.