-
Lesdoelen
De leerlingen
- krijgen inzicht in het ontwerpproces: van idee tot monument
- ontwerpen een eigen monument
-
Voorbereiding
Organiseer het uitje, denk aan:
- Vervoer van en naar het atelier (en dus eventueel hulpouders als er gefietst of gereden gaat worden)
- Bekijk met de leerlingen alvast deze les zodat ze weten bij wie ze op bezoek gaan en wat ze kunnen verwachten.
-
Locatie atelier
SCHILDER-CURSUS.NL
ONDERDEEL VAN HET KUNSTPUNTEdisonweg 11D
3752 LV
Bunschoten-Spakenburg -
Tijdsplanning
Ontvangst en welkom in het atelier – 5 min
Inleiding ‘van idee tot beeld’ – 10 min
Leerlingen maken monument – 60 min
Kijken naar de resultaten, evalueren – 10 min
Afsluiting – 5 min
Afgelopen lessen hebben jullie verschillende monumenten bekeken in Bunschoten. Ooit heeft een kunstenaar de opdracht gekregen om een monument te ontwerpen om een bepaalde gebeurtenis of persoon te herdenken.
Maar hoe kom je van een idee tot een monument? Hoe bepaal je hoe dat beeld eruit gaat zien?
Jullie gaan op bezoek in het atelier van Stef Vedder om te kijken hoe hij beelden ontwerpt, en om zelf een monument te ontwerpen.
Veel plezier!

Tentoonstelling in het gemeentehuis Bunschoten
Per klas worden er (als de kinderen akkoord zijn) twee monumenten geselecteerd om mee te doen met de tentoonstelling van de Historische vereniging Bunscote.
Wie weet is jouw monument straks te zien in een vitrine!

Kunstenaar Stef Vedder maakt verschillende soorten werk: Van schilderijen tot sculpturen en zelfs digitale kunstwerken.
In zijn werk staat onderzoeken, ontwerpen en experimenteren centraal. Op dit moment onderzoekt hij de wondere wereld van kunst online. Hij heeft een serie superheld-honden in 3D gescand, met als doel deze als NFT aan te bieden op de digitale kunstmarkt.
Stef maakt ook werk in opdracht.
Bijvoorbeeld een enorm beeld van wel 4 meter hoog! Of een muurschildering in een fietstunnel.
Bij werken in opdracht krijg je als kunstenaar een inhoud of idee van de opdrachtgever, en is het aan de kunstenaar om daar een beeld bij te vormen.