Design Thinking is een methodiek die iedereen kan helpen bij het doen van onderzoek en het bedenken van oplossingen. Het is niet alleen een manier van denken en doen, maar biedt ook een verzameling van tools en werkvormen. Hierbij ligt de nadruk op het proberen te begrijpen van de gebruiker en het vraagstuk. Het helpt om bewust te worden van aannames en deze in twijfel te trekken. Het proces omvat een voortdurend onderzoekende houding door zoveel mogelijk te testen en te experimenteren, om zo tot passende, duurzame en innovatieve oplossingen te komen.
Door leerlingen deze manier van werken eigen te laten maken leren ze onderzoekend naar een vraagstuk te kijken en vanuit een gebruikersperspectief oplossingen te bedenken. Ook leren ze hiermee out-of-the-box te denken, echt de breedte op te zoeken en zo tot nieuwe oplossingsrichtingen te komen. Dit is een vaardigheid waar ze de rest van hun leven profijt van kunnen hebben.
‘Design Thinking in de klas’ bestaat uit twee delen:
- Introductietraining Design Thinking in de klas
- Verdieping; Design Thinking aan de slag
Het is mogelijk alleen de introductietraining te volgen. Om de verdiepingtraining te volgen is het belangrijk dat je de introductietraining eerst gedaan hebt.
Deze trainingen duren 4 uur en zijn voor minimaal 5 deelnemers, het kost €125,- per persoon per training (voor scholen binnen de provincie Utrecht).