Design Thinking in de klas

4 uur

Voortgezet Onderwijs

Onderzoekend naar een vraagstuk kijken

Design Thinking is een methodiek die iedereen kan helpen bij het doen van onderzoek en het bedenken van oplossingen. Het is niet alleen een manier van denken en doen, maar biedt ook een verzameling van tools en werkvormen. Hierbij ligt de nadruk op het proberen te begrijpen van de gebruiker en het vraagstuk. Het helpt om bewust te worden van aannames en deze in twijfel te trekken. Het proces omvat een voortdurend onderzoekende houding door zoveel mogelijk te testen en te experimenteren, om zo tot passende, duurzame en innovatieve oplossingen te komen.

Door leerlingen deze manier van werken eigen te laten maken leren ze onderzoekend naar een vraagstuk te kijken en vanuit een gebruikersperspectief oplossingen te bedenken. Ook leren ze hiermee out-of-the-box te denken, echt de breedte op te zoeken en zo tot nieuwe oplossingsrichtingen te komen. Dit is een vaardigheid waar ze de rest van hun leven profijt van kunnen hebben.

‘Design Thinking in de klas’ bestaat uit twee delen:

  • Introductietraining Design Thinking in de klas
  • Verdieping; Design Thinking aan de slag

Het is mogelijk alleen de introductietraining te volgen. Om de verdiepingtraining te volgen is het belangrijk dat je de introductietraining eerst gedaan hebt.

Deze trainingen duren 4 uur en zijn voor minimaal 5 deelnemers, het kost €125,- per persoon per training (voor scholen binnen de provincie Utrecht).

  • Partner
  • Wat houdt introductietraining in?
    • Een introductie van 4 uur waarin je de fundamenten van Design Thinking leert kennen.
    • Je maakt kennis met de door Kunst Centraal ontwikkelde werkvormen en werkbladen die je kunt gebruiken in de klas.
    • Je oefent met een paar geselecteerde werkvormen, om zo te begrijpen hoe deze stappen werken. Je ervaart het convergeren en divergeren van het ontwerpproces.

    Na de training kun je:

    • Begrijp je de basis van Design Thinking
    • Je hebt diverse lesbrieven en werkvormen tot je beschikking om verder mee uit te proberen in de klas.
  • Wat houdt de verdiepingstraining in?
    • Een praktische workshop waarin je aan de slag gaat door werkvormen te ervaren en direct te vertalen naar je eigen lessen.
    • Je leert hoe je de theorie van Design Thinking verder kunt toepassen en verfijnen in je lessen.

    Na de training kun je:

    • Heb je je kennis van Design Thinking verder verrijkt
    • Je bent in staat om de methodiek op maat toe te passen in verschillende contexten binnen je eigen lessen.
    • Je krijgt de tools en het vertrouwen om leerlingen te begeleiden in een onderzoekende, creatieve leerhouding.

Wil je een of beide training(en) aanvragen en inplannen met je team? Stuur een e-mail naar Senna van Bommel.

Wil je aansluiten bij de geplande ‘Introductietraining Design Thinking in de klas’ op 27 maart? Meld je dan aan via deze pagina.

Wil je aansluiten bij de geplande ‘Verdieping: Design Thinking aan de slag’ op 27 mei? Meld je dan aan via deze pagina.

Werkbladen

De methode van Design Thinking bestaat uit 6 stappen. Binnen elke stap maken leerlingen een of meerdere werkbladen. Om docenten te helpen deze methode toe te passen maakten we een website voor hen waarin per stap uitleg staat en praktische tips.

Bekijk docentenhandleiding