De klas van ’45

Wat oorlog met je doet

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen praten verder over wat oorlog met mensen doet.
    • De leerlingen vergroten hun inlevingsvermogen en oefenen met het vormen van een eigen mening.
    • Ze leggen verbanden tussen de thema’s en de emoties die ze daarbij voelen.

Het museumbezoek

  • Wat is je het meest bijgebleven van het museumbezoek?
  • Wat heeft het meeste indruk gemaakt?

Ga naar de startpagina van De Klas van ’45 digiles.

  • Klik op de optie ‘ik ben leerling’.
  • Beantwoord de vraag ‘heb jij de Klas van ’45 al bezocht?’ met ‘ja’.
  • Bekijk het filmpje en doe de opdracht.

Extra: Oorlog in je eigen omgeving

(15 min)

Een vrouw vertelt hoe zij als meisje de eerste dagen van de Duitse bezetting in Nederland beleefde. In mei 1940 moest zij met haar ouders Baarn verlaten. Dat was omdat Baarn vlakbij de Grebbelinie lag. Het was te gevaarlijk om te blijven. Lees samen haar verhaal (p. 22-24).

  • Stel dat jij plotseling moet evacueren. Wat neem je mee? Wat laat je tegen je zin thuis?
  • Hoe zou je je voelen als je voor onbepaalde tijd bij vreemde mensen in een andere plaats in huis zou komen?
  • Waarom zeiden sommige mensen toen ze weer naar huis mochten: “De oorlog is over”? Was dat ook zo?