De iPad een nieuw palet

Met zorg neergezet

75 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen maken kennis met het begrip compositie als invloedrijk aspect in een schilderij.

  • Benodigdheden
    • tafeltje en vrij stuk muur in de buurt van het raam
    • voorwerpen om een compositie mee te maken (kopjes, knuffel, plantje, vaasje, blokken etc) ca. 10
    • groot vel papier
    • fotocamera
Een kunstenaar schildert niet zomaar lukraak, dat gebeurt meestal volgens een bepaald plan. Wat vertellen deze stillevens?

Compositie

Een compositie is het ordenen van de verschillende onderdelen binnen het kader van het schilderij:

  • Je kiest waar je iets neerzet
  • Je kijkt hoeveel ruimte eromheen is
  • Je bepaalt wat je als achtergrond ziet
  • Je beslist of het één voorwerp is of meer
  • Je kiest wat je groot maakt en wat klein
  • Welke compositie met de theepot vind jij het mooist?
  • Bekijk de eerste afbeelding met je ogen op een kiertje. Wat zie je als eerste? Wat valt nog meer op? Hoe heeft Heda de dingen neergezet?
  • Kijk nu naar het tweede, vage plaatje. Kun je het witte kleed nog steeds te zien? En de rest?
  • Ga nu naar het derde plaatje. Wat zie je?

    Heda heeft de dingen als een soort ‘berg’ opgebouwd. Van leeg naar vol, van laag naar hoog. Daardoor komt er een schuine lijn in. Links onder naar rechts boven. Let maar eens op, dat is in veel schilderijen en foto’s een truc die nog steeds gebruikt wordt.

Een stilleven maken

  • Werk in tweetallen
  • Verzamel tien kleine voorwerpen: een knuffel, blokken van de kleuters, een vaasje, theepot, een theedoek.
  • Zet een tafeltje tegen de muur
  • Plak een vel tekenpapier tegen de muur en leg een vel op het tafeltje
  • Plaats de voorwerpen op het witte vel. Zet het zo neer dat het niet te vol, te leeg, te druk of te saai is
  • Maak een foto
  • Bekijk de foto en bepaal wat goed is en wat je anders zou willen doen?