-
Projectdoelen
In dit project leren de leerlingen wat de Grebbelinie is en welke sporen ze in hun eigen omgeving kunnen herkennen. Ze onderzoeken wat de Grebbelinie in de Tweede Wereldoorlog betekende voor de mensen die er vlakbij woonden. Ten slotte bespreken ze het belang van dit erfgoed in hun omgeving.
-
Thema's en leergebieden
Thema’s:
- Van vroeger naar nu en in de toekomst
Leergebieden:
- Mens & Maatschappij
- Kunst & Cultuur
-
21e-eeuwse vaardigheden
- Sociale en culturele vaardigheden
-
Voorbereiding voor de docent
Tijdens dit project gaan jullie naar het Educatief Centrum Grebbelinie van Stichting Grebbelinie in het Vizier.
- Zorg dat je op tijd eventuele rijouders en begeleiders regelt, naar eigen inschatting o.a. afhankelijk van de grootte van de groep. Je kunt hiervoor de brief voor begeleiders gebruiken.
- Zorg dat de twee lessen voorafgaand aan het bezoek zijn gedaan.
- Verdeel de klas alvast in twee groepen (elke groep wordt weer onderverdeeld in drie kleine groepjes) en vertel de leerlingen waar ze naartoe gaan (laat ze eventueel alvast zelf een kijkje nemen op de website van Educatief Centrum Grebbelinie).
- Vraag de leerlingen om stevige schoenen te dragen en oude(re) kleding die vies mag worden.
In de Gelderse Vallei zijn in het landschap nog veel sporen te zien van de Grebbelinie. Deze linie was tijdens de Tweede Wereldoorlog de hoofdverdedigingslinie van Nederland.