-
Lesdoelen
- De leerlingen doen kennis op over hun eigen gemeente door het bekijken van onder meer boeken, plattegronden, kaarten, atlassen.
- De leerlingen begrijpen het verschil tussen een topografische atlas/ vvv plattegrond en een zachte atlas die gemaakt is door een kunstenaar.
-
Benodigdheden
- Voor elke leerling: potlood en gum
Liesbeth van der Lecq of Laura Koldenhof van Bibliotheek Lek & IJssel komt op bezoek met een koffer vol kaarten en atlassen uit de collectie van de bibliotheek. Samen met Liesbeth of Laura gaan jullie deze kaarten onderzoeken.
Jullie onderzoeken de collectie op: vormgeving, schaal, functie of doeleinde.
Liesbeth of Laura neemt ook een bijzondere kaart van Houten mee. Het is een zachte atlas van kunstenares Marijke van Rijnsoever. Zij heeft met de blik van een kunstenaar naar de omgeving Houten gekeken en van haar ontdekkingen een kaart gemaakt.
De volgende twee lessen gaan jullie zelf aan de slag als kaartenmakers! Welke ontdekkingen komen er op jullie kaart?