-
Lesdoelen
- De leerlingen doen kennis op over hun eigen gemeente door het bekijken van onder meer boeken, plattegronden, kaarten, atlassen.
- De leerlingen begrijpen het verschil tussen een topografische atlas/ vvv plattegrond en een zachte atlas die gemaakt is door een kunstenaar.
-
Voorbereiding
- Er komt een tas in de klas met daarin verschillende kaarten en bijbehorende opdrachten. Lees de docentenhandleiding alvast door zodat je weet wat de opdrachten inhouden.
- Deel de tafels in het klaslokaal zo in dat er op 4 verschillende plekken aan de opdrachten kan worden gewerkt. De groepjes rouleren tussen de opdrachten.
- Verdeel de opdrachten over de tafels.
- Verdeel de klas in 8 groepjes van 3 á 4 leerlingen. Er zijn 4 opdrachten die steeds door twee groepjes tegelijkertijd kunnen worden gedaan.
-
Benodigdheden
- Voor elke leerling: opdrachtenblad, potlood en gum
Er komt een rugtas in de klas. Dit is een kaartenmakers-tas van het RHC. In deze tas zitten verschillende opdrachten over oude en nieuwere kaarten. Lees samen de brief van Suzanne van het RHC door en bekijk de video hieronder.
Het RHC heeft ook een heleboel kaarten, van hele oude tot nieuwere. Ze hebben ook een kaart gemaakt door de vader van Joan Blaeu.
In de kaartenmakers-tas die jullie van het RHC hebben gekregen zitten verschillende kaarten van jullie eigen omgeving, met opdrachten erbij. Jullie gaan nu in groepjes aan de slag met de opdrachten uit de tas.
Bekijk en vergelijk de kaarten. Waarvoor werden ze gebruikt? Wat is er allemaal te zien en te ontdekken?
In de tas zit ook een bijzondere kaart van de Ronde Venen. Het is een zachte atlas van kunstenares Marijke van Rijnsoever. Zij heeft met de blik van een kunstenaar naar de omgeving gekeken en van haar ontdekkingen een kaart gemaakt.
De volgende twee lessen gaan jullie zelf aan de slag als kaartenmakers! Welke ontdekkingen komen er op jullie kaart?