Bon Dia

Na de voorstelling

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op wat ze hebben gezien in de voorstelling
    • De leerlingen herhalen muziek uit de voorstelling, en daarmee delen van de Curaçaose taal en cultuur

Nagesprek

Jullie hebben de voorstelling Bon Dia, Goeiemorgen gezien!

Bespreek met elkaar wat hieronder staat, de juf of meester leest de vraag aan jullie voor en geeft de beurt aan iemand die mag vertellen. Laat elkaar uitpraten en luister goed naar elkaar. Misschien dat iemand wel iets anders vindt dan jij, dat is juist leuk!

Iedereen mag iets anders vinden en dat is allemaal goed.

  • Wie weet er nog wat er allemaal gebeurde in de voorstelling?

    Voor de leerkracht:

    • Help de leerlingen hun verhaal te structureren. Wat gebeurde er eerst, en wat gebeurde er daarna?
    • Misschien hebben verschillende leerlingen wel verschillende dingen gezien, dat is allemaal goed en welkom.
    • Vraag door: “oh ja, vond je dat raar? Wat vond je er raar aan?”
  • Hoe zagen de acteurs eruit?

    Voor de leerkracht:

    • Help de leerlingen met het beschrijven van de kostuums, attributen, etc.
  • Wat vond je het aller grappigste / spannendste / raarste van de voorstelling?

Zingen

Zing met elkaar nog een keer onderstaand nummer uit de voorstelling: Bon Dia, goeiemorgen

Weet je nog wat de woorden betekenen? Heb je nog andere woorden gehoord in de voorstelling in het Papiamentu? Weet je wat die betekenen?

BON DIA, GOEIEMORGEN
Muziek en tekst: Rudy Plaate

Bon Dia, goeiemorgen
Bon Nochi, goeienacht
Kumbai ta ‘hoe gaat het’
Mi ta bai, juffrouw, ‘ik ga’

Ayó, Ayó, Ayó
Ik ga, ik ga, ik ga
Ayó, Ayó, Ayó
Ik ga naar moeder toe!