-
Leerdoelen
De leerlingen:
- ontdekken wat ‘machine learning’ is en hoe deze AI een tekst kan maken
- begrijpen dat een AI getraind moet worden en dat dit ook bepaalt wat de uitkomst is
- doorzien dat een AI geen superslim of zelfdenkend systeem is, maar vooral een grote rekenmachine die goed kan ‘gokken’
- ontdekken waar AI in ons dagelijkse leven een rol speelt
-
Voorbereiding
Bekijk vooraf deze tips voor het gebruik van autodraw:
-
Tijdsindeling
Intro. 2 min.
Film kijken. 5 min.
Voorspellen. 2 min.
Tekenen met AI. 15 min.
Is de AI slimmer dan? 5 min.
Spieker gespot. 10 min.
Waar kom je AI tegen? 10 min.
Spoken word artiest Tom Strik is een nieuw nummer aan het schrijven.
Het couplet en eerste refrein schreef hij vlot, maar daarna zat hij op slot!
Helpen jullie hem een handje?
Hulp gevraagd…
Bekijk het fragment. (4 min.)
In dit project ga je 3 verschillende manieren uittesten om Tom’s lied af te schrijven:
-
zelfstandig
-
samen met AI
-
en volledig door AI
Voor iedere werkwijze maak je 1 couplet. Het gaat er niet om dat er een fantastisch nummer uitkomt, het doel is om de werkwijzen uit te testen!
Eigenlijk sta je in de schoenen van een onderzoeker.
Je probeert iets uit, en door het te doen kom je vanzelf allerlei vragen tegen. Want kan dat eigenlijk wel, iets 100% door AI laten maken? En hoe werkt het om samen te werken met AI?
Dat heet ‘Critical Making’, kritisch maken.
Wij besteden als mens steeds meer tijd in een digitale omgeving: We spelen spelletjes, zoeken informatie op internet of social media, hebben contact met onze vrienden.
Maar weet je eigenlijk hoe vaak je te maken hebt met AI?
Je ziet straks 7 stellingen door op de cijfers te klikken. Zet een streepje als het op jou van toepassing is, en luister naar de geluidsfragmenten.
Voorspellen (2 min.)
In de video zag je hoe een AI probeert te voorspellen wat je gaat typen. Kunnen jullie dat ook zelf?
Kijk eens naar deze zinnen, en bedenk wat er op de puntjes kan staan:
We kunnen nog beter gokken als we weten wanneer iemand dit typt. Kijk eens naar de laatste zin. Stel dat je dit ’s ochtends typt, wat zou er dan kunnen staan? En hoe verandert dat als het laat in de avond is?
Spieker gespot! (10 min.)
Er is gespiekt bij het maken van de Citotoets! Wie van deze twee leerlingen zou het gedaan hebben?
Maar klopt dat echt?
Als een algoritme op basis van deze informatie een voorspelling doet, zal die kiezen voor leerling A. Maar het algoritme heeft niet alle informatie: Alleen wat door de maker van het algoritme is ingevoerd!
EXTRA-Samen tekenen (15 min.)
We hebben gezien dat AI kan voorspellen wat jij gaat typen. Zou AI ook kunnen voorspellen wat jij gaat tekenen?
- Verzin met de klas 3 dingen die we gaan tekenen. Dat kunnen spullen zijn (een stoel, huis, luchtballon), maar bijvoorbeeld ook dieren.
- Ga op het digibord naar autodraw. Een leerling mag op het witte vlak het eerste ‘ding’ tekenen dat is verzonnen.
Tijdens het tekenen, voorspelt AI wat jij tekent. Bovenaan de website zie je kleine plaatjes verschijnen.
Teken alleen met de zwarte ‘autodraw’ pen, niet met de andere gereedschappen. Anders voorspelt de AI niet.
Zit er eentje tussen die laat zien wat je wilde tekenen? Klik er dan op. De AI maakt de tekening af. Doe dit ook voor de andere 2 verzonnen dingen.