AI

Een liedje schrijven

40 minuten

  • Leerdoelen

    Leerlingen:

    • krijgen een inkijkje in het creatieve maakproces van Tom Strik
    • leren de begrippen couplet en refrein kennen, de structuur van een liedtiekst
    • denken na over de vraag hoe deze teksten een boodschap kunnen verwoorden en een gevoel kunnen uitdrukken.
    • ervaren hoe het is om een (deel van een) liedtekst te schrijven
  • Voorbereiding
  • Tijdsindeling

    Film kijken                                                    4 min.
    Nummer luisteren en ideeën ophalen    10 min.
    Couplet schrijven                                         20 min.
    Coupletten delen en bespreken                5 min.

Hoe dan?

Kijk het fragment. (4 min)

Tekst pluizen (10 min.)

Luister nog eens goed naar het refrein en couplet dat Tom geschreven heeft.
  • Wat of wie zou hij bedoelen met de 'digitale vriend'?
  • Welk gevoel krijgen jullie bij het nummer? Hoe komt dat?
  • Gebruikt hij lange zinnen, of korte?

Er is in het lied ruimte voor 3 coupletten. Je kunt kiezen voor 3 losse coupletten, of voor een opbouw. Dat is net als bij een verhaal waar je een begin, midden en een einde hebt.

  • Bedenk per couplet een onderwerp
  • Hoe gaat het verder met je digitale vriend? Heb je een waargebeurd of grappig verhaal dat je kunt gebruiken als inspiratie?

Schrijf een couplet (20 min.)

Luister nog een keer naar het liedje ‘Samen’, en schrijf 1 couplet. Begin met schrijven op een kladblaadje, en selecteer je beste zinnen. Als je tevreden bent, vul je jouw couplet in op het werkblad.

  • Kijk en deel (5 min.)

    Kijk naar de zinnen die je geschreven hebt. Markeer de beste stukjes met een fel kleurtje en deel ze met de rest van de klas:

    • Wat vind je er goed aan, en waarom?