-
Leerdoelen
Leerlingen:
- krijgen een inkijkje in het creatieve maakproces van Tom Strik
- leren de begrippen couplet en refrein kennen, de structuur van een liedtiekst
- denken na over de vraag hoe deze teksten een boodschap kunnen verwoorden en een gevoel kunnen uitdrukken.
- ervaren hoe het is om een (deel van een) liedtekst te schrijven
-
Voorbereiding
- Print werkblad 1 voor iedere leerling uit.
-
Tijdsindeling
Film kijken 4 min.
Nummer luisteren en ideeën ophalen 10 min.
Couplet schrijven 20 min.
Coupletten delen en bespreken 5 min.
Hoe dan?
Kijk het fragment. (4 min)
Tekst pluizen (10 min.)
Luister nog eens goed naar het refrein en couplet dat Tom geschreven heeft.
Er is in het lied ruimte voor 3 coupletten. Je kunt kiezen voor 3 losse coupletten, of voor een opbouw. Dat is net als bij een verhaal waar je een begin, midden en een einde hebt.
- Bedenk per couplet een onderwerp
Schrijf een couplet (20 min.)
Luister nog een keer naar het liedje ‘Samen’, en schrijf 1 couplet. Begin met schrijven op een kladblaadje, en selecteer je beste zinnen. Als je tevreden bent, vul je jouw couplet in op het werkblad.