AI

4 lessen

Groep 7-8

Schrijf je de sterren van de hemel samen met AI?

Nieuwe digitale technologieën veranderen ons dagelijkse leven; o.a. hoe we kunst maken en naar kunst kijken.

Door een liedtekst te schrijven met een tekst-AI, ervaren en bevragen leerlingen de onderwerpen creativiteit, makerschap en eigenaarschap. Ze ontwikkelen een begrippenkader om over kunstmatige intelligentie te praten.

 

Download de begrippenlijst, handig om erbij te hebben!
Download
  • Leerdoelen

    Inhoudelijke kennis

    De leerling:

    • ontdekt wat ‘machine learning’ is en hoe deze AI een tekst kan maken
    • begrijpt dat een AI getraind moet worden en dat dit ook bepaalt wat de uitkomst is
    • doorziet dat een AI geen superslim of zelfdenkend systeem is, maar vooral een grote rekenmachine die goed kan ‘gokken’
    • denkt aan de hand van voorbeelden na over de rol die AI momenteel in ons leven speelt
    • ontwikkelt een begrippenkader om over dit onderwerp te praten en kan met deze kennis ook andere voorbeelden van AI herkennen

    Technische vaardigheden

    De leerling:

    • werkt in een browser en bedient een interface om de AI tekst te laten maken

    Creatieve vaardigheden

    De leerling:

    • schrijft een liedtekst samen met een algoritme
    • denkt na over de vraag hoe deze teksten een boodschap kunnen verwoorden en een gevoel kunnen uitdrukken
    • leert in het creatieve proces keuzes te maken

    Persoonlijke ontwikkeling

    De leerling:

    • werkt aan talige vaardigheden bij het schrijven van een tekst
    • leert kritisch denken over de impact van nieuwe technologie op creativiteit
  • Critical Making

    In dit project maken we gebruik van Critical Making. Dit is een onderwijsmethode uit Canada die het fysiek maken en het kritisch denken samen brengt.

    In het maakproces komen als vanzelf de technologie en ethische en sociale vraagstukken aan de oppervlakte. Deze methode past bij ervarend leren.

    Lees meer over de cross-over tussen technologie, maakonderwijs en kunsteducatie in dit artikel van het LKCA.

  • Ontwikkelpartners

    SETUP is het platform voor iedereen die geïnteresseerd is in de fusie van technologie en cultuur.

    Samen met kunstenaars en ontwerpers maakt SETUP de gevolgen van technologische ontwikkelingen tastbaar. Hun missie is het creëren van een brede groep media-, algoritme- en datawijze mensen. Het doel is meer mensen laten meewerken aan- en meedenken over technologie.

    Om samen de mogelijkheden van nieuwe technologie te vieren, maar ook je te leren wapenen tegen de risico’s. SETUP richt zich op een breed publiek en werkt graag samen met overheden, organisaties en scholen.

    Tom Strik is werkzaam als spoken word artiest en als creative copywriter. Daarnaast is hij programmeur en communitymanager bij poppodium De Helling, doet voice-overs, organiseert culturele evenementen, geeft workshops binnen het basis-en middelbaar onderwijs in creatief schrijven, schrijft liedjes en is frontman van de muzikale live-act SPROKEN.

  • Gastdocent Vinkeveen en Baambrugge (De Ronde Venen)

    Tom Strik

    Tom Strik is werkzaam als spoken word artiest en als creative copywriter. Daarnaast is hij programmeur en communitymanager bij poppodium De Helling, doet voice-overs, organiseert culturele evenementen, geeft workshops binnen het basis-en middelbaar onderwijs in creatief schrijven, schrijft liedjes en is frontman van de muzikale live-act SPROKEN.

    Lees verder op zijn website.

  • Gastdocent Abcoude (De Ronde Venen)

    Marvin Adam-Vierbergen

    Marvin Adam is een enthousiaste tekstschrijver met songs over zelfontwikkeling, levenslessen en liefde.
    Met zijn autorapsessies is Marvin actief op TikTok en Instagram en als rapworkshop docent geeft hij workshops door het hele land.

    Elke nieuwe track is een pagina uit het dagboek. De verhalen zijn persoonlijk en de sfeer is uplifting. Het is Hiphopmuziek die volwassen, zelf reflectief en motiverend is.

    Sinds 2022 zijn er 3 albums uitgebracht: 1+1=11 (2022), 2+2=22 (2023) en Bungalow Tape (2023).

    Beluister de muziek op Spotify en bekijk de videoclips op YouTube.

    Volg @therealmarvinadam op Instagram en TikTok voor autorapsessies en meer video content. 

  • Gastdocenten IJsselstein

    Arjan Gunst

    Arjan is een ervaren all-round docent die workshops geeft op het grensvlak van digitale media, kunst en techniek. Hij werkt voor scholen, mbo’s, kunstencentra en bibliotheken.

     Thema’s en materialen waar hij workshops in geeft
    • 3D ontwerpen en printen
    • Film maken en videobewerking
    • Animatie en Stopmotion
    • Programmeren
    • Virtual Reality
    • Augmented Reality
    • Robotica
    • Drones en drone-techniek

    René ’t Hart

    René is een interdisciplinaire maker die zich bezig houdt met interactie, techniek en performance. Hij maakt uitbundige en speelse werken die zich niet beperken tot één genre of medium. Spelen en ontdekken staan centraal; het publiek werkt mee aan de beleving. Vaak richt hij zijn werk op kinderen, die op spelenderwijs iets leren over wereldbeelden, maatschappelijke vraagstukken en kunstzinnige uitingen.

    Kind zijn is echter niet aan leeftijd gebonden, ook volwassenen worden uitgedaagd het kind in zichzelf naar boven te brengen.

    Het combineren van kunstvormen, technieken en media speelt hierbij een grote rol.

    Alles kan een spel zijn, als je maar weet hoe je het kan spelen.

Speciaal voor dit project is een AI getraind met Nederlandse liedteksten. De leerlingen vergelijken drie manieren om een couplet te schrijven:

  1. zelfstandig
  2. samen met AI
  3. en volledig door AI

Kan AI creatief zijn? Wat betekenen deze ontwikkelingen voor ons, als makers?

De focus in dit project ligt op het proces (iets maken met AI en daarop reflecteren) en niet zozeer op het product (de geschreven liedtekst).

  • Aansluiting kerndoelen

    ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD

    45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

    KUNSTZINNIGE ORIËNTATIE

    54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

    54: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

  • Overzicht lessen en acties leerkracht

    Voor de start van het project:

    • Controleer of smartlappen.ai werkt op de individuele devices die op jouw school gebruikt worden.

    (Neem contact op met de systeembeheerder van school om te kijken of het aan de internetinstellingen van de school ligt. Als het daar niet aan ligt, neem dan z.s.m. contact op met Kunst Centraal (030 – 6595520).

    • Zorg dat je les 1 en 2 gedaan hebt vóór de gastles.

    De gastdocent komt in les 3, en dan reflecteren de leerlingen op de geschreven stukken tekst in les 2. Door deze volgorde te hanteren bereik je de grootste leeropbrengst voor de leerlingen: Ze hebben dan in logische volgorde de 3 verschillende werkwijzen naast elkaar kunnen leggen.

  • 21e eeuwse vaardigheden
    • Kritisch denken
    • Mediawijsheid
    • ICT-basisvaardigheden

    Computational thinking:

    De leerling begrijpt de invloed van automatisering op de samenleving en de toekomst.

    De leerling heeft inzicht in de manier waarop een computerprogramma kan ondersteunen bij een terugkerende taak of handeling.