-
Lesdoelen
- Kinderen kunnen een relatie leggen tussen beschouwen en eigen werk
- De leerlingen kunnen een verband leggen tussen het soort materiaal en het effect daarvan op papier; ze raken bekend met de techniek frottage
- De leerlingen kunnen voor een werkstuk verschillende technieken combineren; collage en mixed media, zowel plat als ruimtelijk.
- De kinderen kunnen het koud-warm kleurcontrast doelgericht gebruiken.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Voldoende begeleiding: minimaal 1 ouder/stagiair(e) of 2 bovenbouwers als hulp
- Scharen en witte lijm (plakstift of potje)
- Een naamsticker per kind
- Eventueel tape om de plankjes aan elkaar te plakken
- Verzamelde afvalspulletjes
-
Praktische informatie
Deze les wordt verzorgd door Kunstenhuis Idea.
Informatie over datum en locatie kunt u vinden in Planned Culture.
Wat gaan jullie doen?
Leintje komt op bezoek in de klas om over de Mooie ZooiZee te vertellen. Twee keer gaan we tijdens deze workshop afval gebruiken. Om te beginnen versieren we blauw papier voor de zee met krijt. Daar gebruiken we afgedankt materiaal met textuur voor. Vervolgens gaan we aan de slag met afvalspulletjes. Misschien hebben kinderen die tussen de vorige en deze les verzameld en meegenomen. Het eindresultaat is een zee met een horizon en lucht. In het water ‘zwemmen’ opgeplakte gekleurde gele, oranje, rode, roze figuren (vissen, kwallen, zeesterren, etc) samengesteld uit klein afvalplastic.
Deze les wordt verzorgd door Leintje Hoogenkamp namens Kunstenhuis Idea.
Leintje heeft een drukwerkplaats in een portiershuisje op de Wagenwerkplaats in Amersfoort. Ze werkt graag met afgedankte materialen; om af te drukken of om in haar collages te plakken. Bij de richting Illustratie op de kunstacademie is haar enthousiasme voor het kunstenaarsboek ontstaan. Al vele jaren bezoekt Leintje basisscholen, maakt leskisten en bedenkt projecten. Ze werkt ook voor KunstenHuis Idea als kunstdocent in het Onderwijs.
Tentoonstelling
Alle stukken Mooie ZooiZee kunnen op school een indrukwekkend lang kunstwerk vormen; er kan een zigzag-zee van worden gemaakt als tape gebruikt wordt op de achterzijde. Er is vast een plek in school om die zee tentoon te stellen.
EXTRA: taal bij beeld
Kinderen kunnen voor één van hun figuren een naam bedenken. Het kan zijn dat het dier een bestaand soort is, maar vaak is het fantasie. In ieder geval is het aan te raden om nog een bijvoeglijk naamwoord bij de naam van het beest te laten bedenken.
‘De zwabberende zwaaivis’ kan de titel van het kunstwerk bijvoorbeeld worden dan. Een bordje met de titel kan voor het stukje zee van het kind worden gezet; net als in een echt museum.