Zooi! Mooi? is geen milieuproject. Het gebruik van afval komt wel zijdelings aan de orde, maar het gaat vooral om hetberoep vanvuilnismanals inspiratie voor dans. Koppel er gerust een afvalproject aan vast, als je dat wilt.
21e-eeuwse vaardigheden
kritisch denken, probleemoplossend denken
Achtergrondinformatie over afval
Het vuil, de stad en de dood
Vroeger leidde vuil in de stad tot ziektes en soms zelfs tot de dood. Tot de Eerste Wereldoorlog leefden veel stadsbewoners nog in hun eigen vuil. Rivieren en grachten waren open riolen, maar er werd ook drinkwater uit gehaald! Mestvaalten midden in de stad waren niet ongewoon. De beer uit de eigen put was prima voor de moestuin.
Controle
Door de angst voor epidemieën (cholera, tyfus, Spaanse griep) is de Nederlander uiteindelijk hygiënischer geworden. De overheid heeft de organisatie en controle van afvalverwerking op zich genomen.
In derdewereldlanden vormt vuil in de straten overigens nog wel steeds een probleem.
De ratel
Als het afval rond de feestdagen vroeger op een ongewone dag werd opgehaald, verscheen de ratelman: een vuilnisman met een grote houten ratel aan een lange steel. Hij stond dan op de stoep de ratel te draaien. Die ratel maakte een enorme herrie en was overal te horen, zodat je nog gauw de vuilnisbak naar de straat kon brengen.
Verandering
Een belangrijk punt is de verandering van het afval. Vroeger rook het wel vies, maar toen was het afval vooral organisch: na verloop van tijd verteerde het helemaal. Intussen is daar chemisch, industrieel en radioactief afval bij gekomen; dat verdwijnt veel minder snel, of misschien wel helemaal nooit. Met het gescheiden ophalen van vuilnis probeert de overheid verschillende soorten afval weer te hergebruiken (denk aan plastic en gft-afval). Gevaarlijk afval wordt op speciale plekken bewaard of vernietigd.
De gang van het vuil
Vroeger werd het vuil thuis opgehaald in zelfgemaakte houten bakken, later gevolgd door de zinken afvalemmer, plastic emmer, plastic zakken en de kliko. De manier van ophalen heeft in de loop van de tijd ook een ontwikkeling doorgemaakt.
Vervoer
Paard en wagen werden met de industrialisatie vervangen door automobielen. Die konden het werk nu eenmaal sneller en goedkoper doen. Het materieel van de reinigingsdiensten werd dan ook uitgebreid met vrachtauto’s en driewielige veegwagentjes.
De vrachtauto’s werden steeds geavanceerder en er kwamen speciale voertuigen voor de vuilnisophaaldienst. De beladers konden het vuil los achter in de bak gooien. De invoering van de kliko was een nieuwe verbetering; de wagens werden voorzien van een installatie om de vaten op te tillen en in de bak leeg te schudden. Hierdoor werd het werk van de beladers een stuk minder zwaar en veel hygiënischer.
In de bak wordt het afval samengeperst. Zo kan er veel vuilnis in.
Gastdocent dans (les 3)
Dansstudio Moving Stars
Marjolein Terwindt – de Leur – Marjolein Danst
Mijn naam is Marjolein en in 2013 heb ik dansschool Marjolein danst! opgezet. Eigenlijk dans ik al mijn hele leven en vanaf mijn zesde jaar kreeg ik les van Magda Samson in Bilthoven. Van Magda heb ik veel geleerd, niet alleen over dansen, maar ook over het doceren van danslessen. Op de middelbare school en tijdens mijn studietijd heb ik altijd veel gedanst. Zo heb ik cursussen gevolgd op de dansacademie ArtEZ in Arnhem en deed ik altijd mee met verschillende dansprojecten. Door mijn opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming heb ik veel op het podium gestaan, heb ik stages gelopen bij dansdocenten en theaterproductiebureaus en deed ik mee met verschillende voorstellingen. Door deze opleiding heb ik veel vaardigheden onder de knie gekregen, die ik gebruik in de lessen, zoals creativiteit, organiseren van projecten en het begeleiden van de groepen. Omdat ik mijn droom van een eigen dansschool in vervulling wilde laten gaan, ben ik in 2013 Marjolein danst! begonnen. Om nog meer te leren heb ik verschillende cursussen gevolgd. Zo heb ik de dansbelang opleiding tot dansdocent afgerond en heb ik de opleiding taaldans en rekendans van Studio Swing afgerond.
Bij KunstenHuis Idea zetten we ons sterk in voor de bewoners van onze regio, om te zorgen dat cultuur voor iedereen toegankelijk is. KunstenHuis Idea is dé plek voor kunsteducatie, amateurkunst en culturele vorming in de gemeenten De Bilt, Bunnik, Soest, Zeist en de Utrechtse Heuvelrug. Zelf actief aan de slag, genieten van een mooie voorstelling of show, kunst- en cultuurlessen onder schooltijd, of een ontwikkel- en ontmoetingsplek bieden voor kwetsbare inwoners; bij KunstenHuis Idea kan het allemaal. We zijn een muziekschool, een dansschool, een theaterschool en een beeldende kunstschool, we hebben 6 bibliotheekvestigingen, 2 professionele theaters, een poppodium, een VolksUniversiteit en we organiseren maatschappelijke projecten en werken nauw samen met het primair- en voortgezet onderwijs en de amateurkunstsector.
Leintje heeft een drukwerkplaats in een portiershuisje op de Wagenwerkplaats in Amersfoort. Ze werkt graag met afgedankte materialen; om af te drukken of om in haar collages te plakken. Bij de richting Illustratie op de kunstacademie is haar enthousiasme voor het kunstenaarsboek ontstaan. Al vele jaren bezoekt Leintje basisscholen, maakt leskisten en bedenkt projecten. Ze werkt ook voor KunstenHuis Idea als kunstdocent in het Onderwijs.