Zomer-energie

45 minuten

Groep 7-8

Schrijf je mee?

  • Lesdoelen
    Leerlingen:
    • maken kennis met een rapper en een dichter, en krijgen een kijkje in het proces van een nummer schrijven.
    • zien en horen wat het verschil is in benadering tussen een rapper en een dichter.
    • leren het belang van ritme, uitspraak en timing in rap en woordkunst.
    • ervaren dat muziek gebruikt kan worden om gevoelens uit te drukken of een boodschap over te brengen

    Kerndoel 54:

    De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

  • Voorbereiding

    Leerlingen schrijven een eigen couplet.

    Om op ideeën te komen, kun je dit woordweb downloaden, printen en invullen.

Wist je dat je ook stadsdichter of hiphopburgemeester kunt worden?

Tom en Sander staken de hoofden bij elkaar, en maakten een nummer over de zomer, het klimaat en groene energie.

Maar wie doet wat, en wat is het verschil tussen een dichter en een rapper?

Flow mee op de beats en schrijf een extra couplet!
Nu is het aan jullie.
Zet het nummer zonder tekst aan op de achtergrond, en ga aan de slag met het schrijven van je eigen couplet.

Wat kies jij, spoken word of rap? 

luister