-
Lesdoel
Leerlingen ervaren hoe het is om op een filosofische manier te praten over het onderwerp vrijheid.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Je kan de vragen in groepjes laten behandelen door de kinderen of klassikaal.
- Laat kinderen eerst nadenken in stilte en dan een antwoord geven.
- Eventueel pen en papier om antwoorden te laten opschrijven.
Filosoferen
Lees onderstaand fragment voor in de klas. Of lees het voor jezelf.
Kamp Amersfoort, appèl
Hoofdstuk 9, bladzijde 89
Als buiten de klok luidt, gaat Johan overeind zitten. Niet lang daarna
klinkt in de verte het dreunen van duizenden voeten. Het teken dat de
dag weer is begonnen. De eerste keer dat hij de klok hoorde, dacht hij
dat het een alarm was. Een waarschuwing voor de Duitsers dat hun
vijand eraan kwam. Het begin van het einde! Nu hij hier al bijna zes
weken zit, weet hij beter. Een van de bewakers is minder zwijgzaam dan
de anderen en heeft er iets over losgelaten. De klok geeft drie keer per
dag aan dat het tijd voor het appèl is. Dat geldt voor de gevangenen in
het deel van het kamp dat ze het ‘Lager’ noemen. Ze moeten in looppas
naar de appèlplaats om geteld te worden. Dat kan lang duren, want ze
zijn met veel en er mag niet één gevangene ontbreken. Maar wat is het
nut ervan? Net alsof iemand ooit zou kunnen ontsnappen. Dat is
onmogelijk met al die bewakers, wachttorens, honden en overal
prikkeldraad… Overdag moeten de gevangenen na het appèl aan het
werk, maar vooral ’s avonds doen de Duitsers uren over dat tellen. Al die
tijd moeten de gevangenen doodstil staan. Het is treiteren, dat moet
wel. Waarom gaat het anders zoveel langzamer ’s avonds?
Het is oorlog. De familie Rijper is opgepakt en zit opgesloten in Kamp Amersfoort. Ze mogen daar niks, krijgen slecht te eten en worden lastig gevallen door de Duitse soldaten.