Woorden in de wijk

Woordkunstenaar op bezoek

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen kunnen op hun eigen niveau filosoferen over de betekenis, functie en schrijfwijze van woorden.
    • De leerlingen maken nieuwe zinnen met zelfgevonden woorden.
  • Benodigdheden
    • De gevonden woorden, geschreven geprint of geplakt op losse briefjes
    • Wit A3-vel per groepje
    • Tijdschriften en kranten
    • 3 velletjes gekleurd papier per groepje
    • Stiften, scharen, lijm
    • Gedichten
  • Voorbereiding
    • Bereid voor een verhaaltje voor waarin je vertelt dat er de laatste tijd een woordendief actief is in de gemeente. Ook uit de schoolbibliotheek zijn woorden gestolen, vooral mooie en bijzondere woorden.
    • Leg, indien aanwezig, een paar boeken van Evelien Pullens klaar.

De woordendief

Vertel je leerlingen over de woordendief.

  • Waar zouden die woorden gebleven kunnen zijn?
  • Misschien in een boek? Hoe zou een boek met gestolen woorden eruitzien?
  • Hoe zijn de woorden verdwenen, denk je? Wat is er gebeurd?
  • Hoe moet het nu verder? Hoe kunnen we helpen, denk je?

De woorden-eter

Er is iemand die woorden eet
Niemand weet hoe dat hij heet
De woorden doet hij in de pan
zodat hij er soep van koken kan
‘STOP’ en ‘STRAAT’ pruttelen door elkaar
en worden langzaam lekker gaar.
Ruik je de geur van de grote ‘P’?
Kook nog maar wat ‘MELK’ mee.
Een snufje ‘UIT’, een beetje ‘SNOEP’.
Nu wordt het wel een goede soep.
Stop straat melk uit snoep en P.
Eet jij met ons een bakje mee?

Liedje
‘Ik’ en ‘jij’ in de pan
op een warm vuurtje.
Nog een heel gek woord erbij.
Dat pruttelt wel een uurtje.

Woordkunstenaar Evelien Pullens

  • Ontmoeting met de woordkunstenaar
    • Leg de woorden uit de gekleurde dozen klaar, elke categorie in een eigen envelop.
    • Wie weet heeft een van de leerlingen een aanwijzing gevonden, misschien wel een briefje op straat. Verzamel zulke speciale vondsten ook!
    • Verdeel de klas in 5 à 6 groepjes.

    Evelien Pullens heeft de woordendief gevonden! Het is een lieve pop die woorden zo lekker vindt dat hij het niet kan laten om er af en toe één te stelen en op te eten. De leerlingen gaan samen met deze pop woordensoep koken en maken zo op een speelse manier kleine gedichten.