Woeste Willem

Na de voorstelling

50 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op de voorstelling en de thema’s die daar allemaal aan bod kwamen
    • De leerlingen verzinnen sterke verhalen en spelen die uit
    • De leerlingen luisteren de muziek uit de voorstelling en zingen deze eventueel mee
  • In het kort

    De verwerking bij de voorstelling bestaat uit drie (korte) onderdelen:

    • Nabespreken: vragen beantwoorden (klassikaal; 10 minuten)
    • Sterke verhalen: verhalen verzinnen en vertellen (groepjes van 4; 30 minuten)
    • Woeste Willem in muziek: lied zingen (klassikaal; 10 minuten)

1. Nabespreken

Jullie hebben met elkaar de voorstelling Woeste Willem gezien.

Hieronder vind je een paar vragen die je kunt gebruiken om met elkaar de voorstelling na te bespreken.

Geen enkel antwoord is fout, het antwoord op de vragen kan voor iedereen anders zijn. Dat is helemaal niet erg en (juist) goed!

  • Woeste Willem bleek heel anders dan Frankie had gedacht. Waar zag je dit aan?
  • Woeste Willem vertelde veel sterke verhalen. Waren deze echt gebeurd, denk je? Waarom denk je dat?
  • Welk personage of figuur uit de voorstelling is je het meest bijgebleven? Hoe kwam dat?
  • Voor de leerkracht

    Qua tijdverdeling is dit natuurlijk helemaal aan jou, maar hieronder een voorstel:

    • Verhalen uitwisselen (10 min)
    • Verhaal kiezen (2 min)
    • Overdrijven (10 min)
    • Presenteren (2 min per groepje)
    • Bespreken (2 min per groepje)

2. Sterke verhalen

Woeste Willem is een kei in sterke verhalen verzinnen. Nu is het aan jullie de beurt!

Sterke verhalen zijn vaak voor een deel echt gebeurd, maar sommige delen ervan zijn overdreven of erbij verzonnen, dus dat gaan jullie ook doen.

Kunnen jullie het zo smakelijk vertellen dat de rest van de klas niet meer weet wat er echt aan is, en wat niet?

  1. Verdeel jezelf in groepjes van 4
  2. Vertel allemaal iets geks wat met je is gebeurd, wat het begin kan zijn van jullie sterke verhaal.
  3. Kies één van jullie verhalen uit om mee verder te gaan, of combineer een paar verhalen.
  4. Nu gaan jullie overdrijven en dingen erbij verzinnen. Maak ze groot, maar niet té groot, de rest van de klas moet het wel geloven. Oefen ook vooral met elkaar hoe je dit zo smakelijk mogelijk vertelt. Verdeel ook wie wat vertelt, en vertel het allemaal alsof het bij jou zelf gebeurd is.
  5. Per groepje ga je voor de klas staan en vertel je samen jullie sterke verhaal.
  6. De rest van de klas mag raden wat er echt is aan jullie verhaal, en wat niet.

3. Muziek uit de voorstelling

Tijdens de voorstelling werd de live muziek verzorgd door de band van Theater Totaal: Total Loss.

Onder andere hebben zij het titelnummer “Woeste Willem” gemaakt, speciaal voor de voorstelling.

Hieronder kunnen jullie hem meezingen!