-
Lesdoelen
- De leerlingen reflecteren op de voorstelling en de thema’s die daar allemaal aan bod kwamen
- De leerlingen verzinnen sterke verhalen en spelen die uit
- De leerlingen luisteren de muziek uit de voorstelling en zingen deze eventueel mee
-
In het kort
De verwerking bij de voorstelling bestaat uit drie (korte) onderdelen:
- Nabespreken: vragen beantwoorden (klassikaal; 10 minuten)
- Sterke verhalen: verhalen verzinnen en vertellen (groepjes van 4; 30 minuten)
- Woeste Willem in muziek: lied zingen (klassikaal; 10 minuten)

1. Nabespreken
Jullie hebben met elkaar de voorstelling Woeste Willem gezien.
Hieronder vind je een paar vragen die je kunt gebruiken om met elkaar de voorstelling na te bespreken.
Geen enkel antwoord is fout, het antwoord op de vragen kan voor iedereen anders zijn. Dat is helemaal niet erg en (juist) goed!

2.1 Warming-up
Zoals je op het filmpje hebt gezien is het heel belangrijk dat je goed opwarmt voordat je gaat spelen.
Hierbij doe je een korte opdracht om alvast een beetje “in te spelen”. Dat doe je met je stem én natuurlijk met je lijf.
Jullie mogen dat ook doen! Ga allemaal maar staan.
Emoties uitbeelden met je lijf
Nu mag je, allemaal samen, emoties gaan uitbeelden, maar… je mag geen woorden gebruiken. Probeer het alleen maar met je lijf te laten zien. Je mag wel geluid maken.
- Hoe ben je met je hele lijf… verlegen?
- Hoe ben je met je hele lijf… nieuwsgierig?
- Hoe ben je met je hele lijf… teleurgesteld?
- Hoe ben je met je hele lijf… woest?
Kijk ook af en toe naar elkaar en zeg waaraan je ziet dat iemand die emotie laat zien.

2.2 Sterke verhalen
Woeste Willem is een kei in sterke verhalen verzinnen. Nu is het aan jullie de beurt!
Sterke verhalen zijn vaak voor een deel echt gebeurd, maar sommige delen ervan zijn overdreven of erbij verzonnen, dus dat gaan jullie ook doen.
Kunnen jullie het zo smakelijk vertellen dat de rest van de klas niet meer weet wat er echt aan is, en wat niet?
- Verdeel jezelf in groepjes van 4
- Vertel allemaal iets geks wat met je is gebeurd, wat het begin kan zijn van jullie sterke verhaal.
- Kies één van jullie verhalen uit om mee verder te gaan, of combineer een paar verhalen.
- Nu gaan jullie overdrijven en dingen erbij verzinnen. Maak ze groot, maar niet té groot, de rest van de klas moet het wel geloven. Oefen ook vooral met elkaar hoe je dit zo smakelijk mogelijk vertelt. Verdeel ook wie wat vertelt, en vertel het allemaal alsof het bij jou zelf gebeurd is.
- Per groepje ga je voor de klas staan en vertel je samen jullie sterke verhaal.
- De rest van de klas mag raden wat er echt is aan jullie verhaal, en wat niet.

3. Muziek uit de voorstelling
Tijdens de voorstelling werd de live muziek verzorgd door de band van Theater Totaal: Total Loss.
Onder andere hebben zij het titelnummer “Woeste Willem” gemaakt, speciaal voor de voorstelling.
Hieronder kunnen jullie hem meezingen!
Woeste Willem
Woeste Willem voer over de zee
Maar hij nam altijd zichzelf mee
Nu woont ie in een huisje op de wal
Maar hij mist nog steeds de golven
‘Willem iedereen is wel eens bang’
Zei zijn lieve moeder
Trek je de stoute schoenen aan en kies het ruime sop
Als je binnen in je huisje zit
Lijk je zelf wel op een zeeslak
Kleine man klopt aan je deur
Ga je mee op reis?
Iedereen is wel eens bang
Zei mijn lieve moeder
Trek je die zwembroek nog eens aan, kies het ruime sop
Refrein:
Hee mensen, groot of klein
Niet in huisje blijven
Doe een zwemband om
Dan blijf je heus wel drijven
Hee Wimpie, ouwe dibbus
Het is geen zwem examen
Je doet het niet alleen
Want we doen het samen
Herhaal Refrein