-
Lesdoelen
- De leerlingen weten wat immaterieel erfgoed is en dat het molenaarsambacht daar ook onder valt.
- Ze weten waarom er nu minder molens zijn dan vroeger.
- Ze begrijpen waarom veel mensen het belangrijk vinden dat het ambacht van molenaar blijft bestaan.
Molens in Nederland
Immaterieel erfgoed
Om molens te kunnen laten draaien zijn molenaars nodig: mensen die weten hoe een molen werkt en bediend moet worden. Nu er veel molens verdwenen zijn, dreigt ook het ambacht (= vak) van molenaar te verdwijnen. Veel mensen vinden dat we ervoor moeten zorgen dat dat niet gebeurt.
Daarom heeft de UNESCO het vak van de molenaar op de wereldlijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed gezet. Dat betekent dat dit beschermd moet worden.
Help!
Er zijn nu ongeveer 1600 molenaars in Nederland. Dat zijn er te weinig om alle molens te laten draaien. Vaak hebben molens meer dan één molenaar. En veel molenaars zijn al wat ouder, dus over een tijdje wordt het tekort nog groter.
Wie molenaar wil worden krijgt een speciale opleiding bij het Gilde van Molenaars.
Help jij het Gilde om meer molenaars te vinden?
Verzin een flitsende reclamecampagne!
Wat zijn we te weten gekomen over de molenaar?
Maak in groepjes een mindmap! Dit kan je doen op papier of op de computer. Wees creatief en gebruik kleurtjes!
Verwerk daarin antwoorden op de vragen hieronder.