-
Lesdoelen
• De leerling kan animatiefiguren ontwerpen en houdt daarbij rekening met de functie van deze figuren.
• De leerling kan met behulp van de Stopmotion-animatietechniek een eenvoudig (beeld)verhaal vertellen, geïnspireerd op zijn eigen ideeënwereld.
• De leerling gebruikt zijn stemgebruik en theatrale ideeën bewust bij het maken van zijn Stopmotion film.
• De leerling traint zich in de 21e-eeuwse vaardigheden in de vorm van samenwerken, problemen oplossen, creatief denken, communiceren en de toepassing van ICT-basisvaardigheden. -
Voorbereiding
• Zorg dat het digibord startklaar staat.
• De leerlingen werken in groepjes van 2.
• Bekijk ter introductie LEGO Eating a LEGO: a simple stop motion animation for kids. Beginner experiment! -
Benodigdheden
• Digibord
• Eventueel extra meegebrachte lego van leerlingen thuis
• Eventueel de door de leerlingen gemaakte reclamecampagne
• Leerlingen kunnen ook ter voorbereiding al een decor als achtergrond van de molen tekenen.De gastdocent brengt alle overige materialen (een setje lego, legopoppetjes, ondergrond) en de tablets mee.
-
Gastdocent: Arjan Gunst
Arjan Gunst werkt als docent kunst, techniek en multimedia voor allerlei verschillende opdrachtgevers zoals bij deze les voor KunstenHuis Idea SOEST. Tijdens zijn opleiding als docent beeldende kunst is zijn interesse in werken met camera’s en computers gestart. In de jaren daarna is hij steeds meer lessen en eigen werk gaan maken met computers. Naast lesgeven werkt Arjan als filmmaker, waarin hij veel samenwerkt met muzikanten, theatermakers en andere kunstenaars.
Aan de hand van de Stopmotion-animatietechniek maken jullie een animatie over de molen. Jullie kunnen hier je eerder gemaakte reclamecampagne rond de molen voor gebruiken. Of zelf een kort verhaal rond de molen en de molenaar verzinnen. Het lego materiaal waarmee je de personages en de molen kan maken neemt de gastdocent mee.