-
Lesdoelen
In deze les evalueren de leerlingen hun bezoek aan Huis Doorn en denken ze na over status en gelijkheid en de termen rijk en arm. Ze worden aan het nadenken gezet over de denkbeelden die ze hebben (bijvoorbeeld over vrouwen- en mannenberoepen) en kunnen hun standpunt over bovenstaande kwesties verwoorden.
-
Benodigdheden
Pen, papier en eventueel tekenmateriaal voor de extra opdracht van het tekenen van een beroep.
Evaluatie
Jullie bezoek aan Huis Doorn zit erop! Bespreek klassikaal de volgende vragen.
Status en gelijkheid
Vroeger waren de verschillen tussen arm en rijk goed te zien, maar is dit nu nog steeds zo? Bestaan er nog steeds klassen en standen? En hoe denken we hier nu over?
Wie is rijk en wie is arm?
Bekijk de oude foto’s hieronder en beantwoord onderstaande vragen.
- Kun jij het zien wie rijk of arm is? Waar zie je dat aan (kleding, haar)?
- Tot welk gezin zou Willie kunnen behoren?
- En welke kinderen zouden van Wilhelm kunnen zijn?
Eens of oneens?
Wat vind jij? Ga staan als je het eens bent, blijf zitten als je het oneens bent. Kun je uitleggen waarom je dit vindt?

Beroepen
Willie was dienstmeisje in het huis van Wilhelm. Maar Wilhelm had ook tuimannen en mensen in de keuken. Net zoals vroeger bestaan ook nu heel veel verschillende beroepen. En net zoals vroeger worden verschillende beroepen ook verschillend gewaardeerd.