-
Projectdoelen
De leerlingen:
- doen kennis op over het dagelijks leven van 100 jaar geleden
- leren over de geschiedenis van de Keizer in Huis Doorn
- leren over het verschil tussen arm en rijk rond 1921.
- maken kennis met erfgoed in de eigen omgeving.
-
Thema's en leergebieden
Thema:
Oriëntatie op jezelf en de wereldLeergebieden:
- Mens & Maatschappij
- Burgerschap
-
Kerndoelen (SLO)
- PO Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
- PO Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
- PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Stel je voor… Je wordt teruggeslingerd naar het jaar 1921. Wat als jij in die tijd zou hebben geleefd? Hoe zou je dag er dan uit hebben gezien?
In dit project stappen de leerlingen terug in de tijd. Dit doen ze echter niet alleen, maar samen met Willie: een volksmeisje uit Doorn dat als dienstmeisje terechtkomt in het kasteel Huis Doorn waar ex-keizer Wilhelm II woont. Daar ziet zij hoe Wilhelm en zijn personeel leven.