Wie woont of werkt waar?

Vertel maar!

120 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen ontdekken hun eigen omgeving.
    • De leerlingen oefenen in creatief en oplossingsgericht denken.
  • Voorbereiding
    • Informeer ouders: Het beste kunnen de kinderen laarzen of stevige schoenen aantrekken. Vraag de kinderen om een regenpak mee te nemen als het slecht weer is.
    • Regel voldoende ouders die kunnen rijden.
    • Pas de rij-ouder brief aan met de juiste datum en tijden en geef deze aan de rij-ouders.
    • Bespreek met kinderen de huisregels
      • Rustig lopen en bij elkaar blijven
      • Luister naar degene die aan het woord is
      • Bij vragen, vinger opsteken
  • Afspraken & huisregels
    Voor de ouders/ begeleiders
    • Kom op tijd, er komen soms meerdere groepen op één dag.
    • Spreek de route af met de begeleiders en maak afspraken over het parkeren, als dat nodig is.
    Adres boerderij van Rossum

    Kaasboerderij Van Rossum
    Helsdingse Achterweg 20
    4133 NC Vianen (ut)

    Voor de leerlingen
    • Luister goed naar José. Als je een vraag hebt, steek je je vinger op.
    • Wees rustig en kalm bij de dieren.
    • Voor de start van de rondleiding en bij het verlaten van de boerderij worden de handen gewassen.
  • Achtergrondinformatie voor de leerkracht
    Bezoek aan Boerderij Van Rossum

    Let op : HET IS NIET DE BEDOELING DAT JE DIT VAN TEVOREN AAN DE KINDEREN VERTELT. HET IS EEN VERRASSING.

    Je klas wordt bij de winkel ontvangen door José. Bij de start van de rondleiding neemt hij de huisregels nogmaals door. Daar begint de rondleiding.

    Na de winkel neemt José de kinderen mee langs alle stallen met de dieren. Daar praat zij met de kinderen over de dieren en zodoende leren zij van alles over het boerderijleven. Ook worden de kinderen in de stallen aan het werk gezet. 

    Nu heeft zij een probleem. Er worden voortdurend kalfjes geboren. Hartstikke mooi natuurlijk! Daardoor komen er steeds nieuwe koeien bij. Maar ja, op een gegeven moment is de stal wel vol. En dan moeten de oudere koeien plaatsmaken en verhuizen.

    De boer vindt het moeilijk om afscheid te nemen van zijn koeien. Hij zou ze allemaal wel willen houden, maar dat gaat niet. Kunnen jullie hem helpen door op school een dierenvriendenboek voor hem te maken? Een soort Facebook met koeien, zodat de boer ’s avonds naar zijn oude vrienden kan kijken?

Vandaag is het zo ver!

Jullie gaan een bezoek brengen aan José en de boerderij. José verheugt zich op jullie komst! Hebben jullie er ook zin in? Wat lijkt je leuk, spannend of interessant?

Onderweg komen jullie erachter waar José jullie hulp bij nodig heeft. Lukt het jullie om haar te helpen?

Heel veel plezier!