-
Lesdoelen
- De leerlingen ontdekken hun eigen omgeving.
- De leerlingen oefenen met creatief en oplossingsgericht denken.
-
Voorbereidingen
- Regel voldoende ouders die kunnen rijden.
- Pas de rij-ouder brief aan met de juiste datum en tijden en geef deze aan de rij-ouders.
- Bespreek met kinderen de bezoekregels
- Rustig lopen en bij elkaar blijven
- Stil zijn als er iemand aan het woord is
- Bij vragen, vinger opsteken
-
Aanvullende informatie
- Zorg dat je op tijd komt, er komen meerdere groepen op een dag.
- Het adres van de molen is Molenstraat 17, Amerongen.
-
Samenvatting van het bezoek
Let op : HET IS NIET DE BEDOELING DAT JE DIT VAN TEVOREN AAN DE KINDEREN VERTELT. HET IS EEN VERRASSING.
Ben en Arie vertellen wanneer deze molen gebouwd, waarom de molen op een berg staat en wat voor molen het is. Ook vertellen zij waar de molenaar woont en over de geluiden van de molen.
Ben en Arie vertellen hoe je met de molen boodschappen kan versturen en hoe je er graan mee kan malen.
Het rommelt in de molen. Samen met de kinderen gaan Ben en Arie kijken waar het vandaan komt. De kinderen ontdekken waarom de molen niet goed werkt. Ben en Arie zijn heel blij dat zij dit ontdekt hebben, nu kan de molen in de toekomst weer draaien!
Ten slotte vragen ze of de kinderen nog iets voor ze willen doen. Soms komen er veel bezoekers op de molen, en dan hebben de molenaars geen tijd om iedereen alles alles te laten zien. Zouden de kinderen tekeningen willen maken van wat ze allemaal gezien hebben tijdens dit bezoek. Als zij die dan opsturen zorgen Ben en Arie ervoor dat ze opgehangen worden in de molen of in een boek geplakt zodat iedereen ze kan zien.
Vandaag is het zo ver!
Jullie gaan een bezoek brengen aan Ben en Arie van de molen. Zij verheugen zich op jullie komst! Hebben jullie er ook zin in? Wat lijkt je leuk, spannend of interessant?
Onderweg komen jullie erachter waar Ben en Arie jullie hulp bij nodig hebben. Lukt het jullie om hem te helpen?
Heel veel plezier!