Wie woont of werkt waar?

Laat maar zien!

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen onderzoeken een scherf die ze hebben gekregen bij het bezoek aan de archeologische werkgroep.
  • Instructie voor de leerkracht

    In deze les kijken jullie terug op het bezoek aan de archeologische werkgroep en doen de leerlingen een creatieve opdracht met de scherf die jullie hebben meegekregen van de archeologen.

    Benodigdheden

    • de scherf die jullie bij het bezoek hebben gekregen
    • tekenmaterialen

    Je kunt ervoor kiezen om alle tekeningen samen op te hangen en jullie eigen archeologische tentoonstelling te maken.

En? Hoe was het?

  • Bespreek samen
    • Wat heb je geleerd dat je nog niet wist tijdens jullie bezoek?
    • Wat is het raarste, leukste, grappigste of mooiste dat je hebt gezien?
    • Zou je nog een keer terug willen naar de archeologische werkgroep?

Denk als een archeoloog!

Aan het eind van jullie bezoek hebben jullie een scherf meegekregen. Gebruik al je zintuigen om de scherf te onderzoeken. Kunnen jullie er samen achter komen wat het is geweest?

  • Hoe ziet de scherf eruit? Welke kleur heeft het? Hoe groot is het?
  • Hoe voelt de scherf? Is het zwaar of licht? Glad of ruw?
  • Van welk materiaal zou het gemaakt kunnen zijn?
  • Welke zintuigen zou je nog meer kunnen gebruiken om de scherf te onderzoeken?

Het complete plaatje

Nu weten jullie al iets meer over de scherf. Maar als archeoloog moet je soms ook je fantasie gebruiken.

Ooit was deze scherf een Romeinse vaas of kruik. Hoe zou deze vaas eruit hebben gezien toen hij nog heel was?

Gebruik het werkblad en ontwerp jouw eigen vaas.

  • Welke vorm had de vaas?
  • Welke kleur(en)?
  • Staan er ook tekeningen of tekst op?
Download hier het werkblad

Een eigen museum

Bekijk elkaars vazen. Wat voor verschillen kunnen jullie ontdekken? En zijn er ook dingen die hetzelfde zijn?

Als jullie het leuk vinden kun je de tekeningen ophangen en er een tentoonstelling van maken. Zo maken jullie je eigen archeologie museum!