Wie woont of werkt waar?

Laat maar zien!

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen gaan creatief aan de slag naar aanleiding van hun bezoek aan de archeologische werkgroep.
  • Benodigdheden
    • bedankbrief van Arie
    • werkblad
    • Je kunt ervoor kiezen om alle tekeningen samen op te hangen en jullie eigen archeologische tentoonstelling te maken.

En? Hoe was het?

  • Bespreek samen
    • Wat heb je geleerd dat je nog niet wist tijdens jullie bezoek?
    • Wat is het raarste, leukste, grappigste of mooiste dat je hebt gezien?
    • Zou je nog een keer terug willen naar de archeologische werkgroep?
Museumwerf Vreeswijk

Een dag als archeoloog!

Jullie hebben veel gezien en geleerd bij de archeologische werkgroep. Nu zijn jullie zelf ook bijna archeologen!

Om officieel archeoloog te worden moeten jullie een dag uit het leven van de archeoloog meemaken. De leerkracht leest voor, jullie doen de bewegingen die bij de tekst horen. Daarna gaan jullie aan de slag met een scherf, werkblad.

 

  • Een dag als archeoloog

    Arie gaat aan het werk bij de opgraving

    Plots gaat de wekker…ik tik de wekker uit….en sta langzaam op uit mijn bed. Het is vandaag fris……… Ik trek mijn kleren aan en doe dikke kousen aan…even een bakje yoghurt eten….zo en dan doe ik een warme jas aan…… zet mijn muts op…pak mijn tas met gereedschap…. en vervolgens ga ik op weg naar de opgraving. Ik ga vandaag met de fiets want het is dichtbij…….Bij de opgraving loop ik voorzichtig over de loopplank naar de plek waar ik vandaag aan het werk ga……..ik zet mijn tas met spullen neer en pak dat het kleine schepje uit…..voorzichtig schep ik wat aarde weg….. en dan stoot ik op iets hards…. Voorzichtig graaf ik het object uit….. en nog een ….en nog een…..met alle spulletjes in een kistje loop naar het tent waar een tafel staat…. Met een borsteltje maak ik de stukken helemaal schoon en plak ze voorzichtig aan elkaar….Het is een prachtige schaal. ….Tevreden ga ik weer naar huis.

  • Scherven

    Nu is het tijd voor onderzoek. Op het werkblad zie je een scherf van een oud voorwerp, door Arie uit de grond gehaald.

    Hoe zou dit voorwerp er ooit uit hebben gezien toen het nog heel was? Teken de rest van de vaas, het mag zo gek eruit zien als jij wil.

    • Welke vorm had het voorwerp?
    • Welke kleur(en)?
    • Staan er ook tekeningen of tekst op?

Arie bedankt jullie!