-
Projectdoelen
- Feesten spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen in groep 3 en 4. Ze hebben nog niet veel tijdsbesef en hun leven wordt voor een groot deel bepaald door de indeling in feesten.
- In dit project worden aan de hand van filmpjes verschillende feesten met de bijbehorende gebruiken en tradities besproken. Via deze filmpjes en de bijbehorende opdrachten krijgen de kinderen inzicht in en begrip voor de manier waarop zijzelf én anderen feestvieren.
- Een onderdeel van feestvieren is dans en muziek. Tijdens de dansles van Dansemiek gaan de leerlingen (op basis van het boek Overal feest) letterlijk dansend langs verschillende feesten in de wereld.
-
Thema's en leergebieden
Thema:
Tradities en feestvieren.Leergebieden:
- Mens & Maatschappij
-
Kerndoelen (SLO)
- PO Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
- PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Over de hele wereld wordt feest gevierd, maar niet iedereen viert dezelfde feesten.
Welke feesten zijn er allemaal? Waarom vieren we eigenlijk feest? Wat zijn tradities? Wat hoort er allemaal bij een feestje? En stel je voor dat jullie een klassenfeest mogen geven…hoe ziet dit feest er dan uit?
Kijk en luister bij de start van elke les naar Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens en ontdek dat feestvieren op heel veel verschillende manieren kan!