-
Voorbereiding en benodigdheden
De leerlingen maken kennis met kunstenaar Mark van Praagh. Hij brengt een aantal van zijn eigen kunstwerken mee. Daarna gaan de leerlingen aan de slag met droge pastel waarmee ze een ‘vogel-tweeluik’ maken.
Benodigdheden
Papier en pastelkrijt neemt Mark zelf mee. De school zorgt voor:- 2 bussen (goedkope) haarlak per groep (om de pasteltekeningen te fixeren)
- 1 A4 kopieerpapier per leerling
- keukenrol of papieren servetten/ handdoekjes
Voorbereiding
- Waarschuw de leerlingen de dag ervoor niet hun mooiste kleren aan te doen i.v.m. eventuele vlekken.
- Voorbereiding in de klas: Verzamel met de leerlingen in de week voorafgaand aan het bezoek foto’s en plaatjes van vogels, boeken over vogels, veertjes, enz.
- Mark komt 20 minuten voor aanvang van de workshop in de klas om een en ander voor te bereiden.
- Zet voor in de klas (of een andere plek, zichtbaar voor iedere leerling) een tafel waarop Mark zijn demonstratie kan geven.
- De werkstukken moeten als ze klaar zijn gefixeerd worden met de haarlak (zie benodigdheden.) Doe dit bij voorkeur op een niet winderig plekje buiten!
-
Lesdoelen
- De leerlingen leren werken met droge pastel
- Ze maken kennis met beeldend kunstenaar Mark van Praagh
- Ze maken een vogel-tweeluik met pastelkrijt
Kunstenaar in de klas
Als kunstenaar heb je inspiratie nodig. Dat betekent dat je je verdiept in een onderwerp en probeert verschillende ideeën op te doen. Jullie gaan vandaag ook aan de slag als een kunstenaar. Daarom laat Mark van Praagh zijn eigen schilderijen en tekeningen zien. Hij vertelt over zijn werk en zal zelf ook vogels tekenen. Op die manier probeert hij jullie te inspireren.

De workshop
Met kunstenaar Mark van Praagh gaan jullie aan de slag om jullie eigen vreemde vogels te maken. De kunstenaar leert jullie hoe je met dit mooie pastelkrijt kunt werken en zal ook voorbeelden geven en jullie helpen met tekenen.
Tot slot maken jullie een mooie presentatie van de vogel tekeningen.
Heel veel plezier!

Vogeltentoonstelling
Maak een mooie tentoonstelling van alle gemaakte vogels in de school.
- Wat heb je ontdekt over de vogels die jij getekend hebt?
- Wat valt je op aan de vogels die een klasgenoot heeft getekend?