Vogel het uit!

Slimme vogels

30-45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen denken na over de bijzondere en slimme eigenschappen van vogels.
    • De leerlingen leren over biomimicry en de eigenschappen van vogels die wij nabootsen.
    • De leerlingen ontdekken dat vogels zich aanpassen aan hun omgeving.
    • De leerlingen kiezen 1 biomimicry eigenschap om aan een vogel in hun omgeving te koppelen.
  • Benodigdheden

    Tekenmateriaal.

Slimme vogels

In de vorige les hebben jullie geleerd dat vogels overal voorkomen. In de stad, het platteland, het bos…

Overal waar wij mensen zijn, zijn ook vogels. Slimme vogels! Want vogels kunnen veel dingen, die wij ook wel goed zouden willen kunnen…

 

 

 

  • Wat kunnen vogels allemaal?
    • Vliegen/zweven
    • Zwemmen/duiken
    • Zingen
    • Gaatjes ‘boren’
    • De weg vinden (zónder gps of kompas)
    • ….

    Wat kun je nog meer noemen?

  • EXTRA: Vogeltrek

    Op reis zonder routebeschrijving, kaart of gps-systeem en toch iedere keer weer op de goede plek uitkomen? Dat is niet velen van ons gegeven.

    Vogels daarentegen trekken massaal de wereld rond. En bijna feilloos komen ze ieder jaar weer terug op het nest.

    Benieuwd hoe ze dit doen? Het Klokhuis legt het uit (filmpje 15 minuten).

Leren van vogels

Vogels zijn slimme dieren die veel kunnen. Niet zo gek dus dat wij mensen veel dingen van de vogels hebben afgekeken! Veel uitvindingen die wij hebben gedaan, zijn geïnspireerd door wat vogels allemaal kunnen.

Opdracht: Speel het koppelspel

Speel in tweetallen of klassikaal het koppelspel. Lukt het jullie om de juiste vogelkenmerken aan de juiste uitvinding te koppelen?

 

  • Kunnen jullie nog meer uitvindingen noemen die mensen van vogels hebben afgekeken?
  • EXTRA: Mijn slimme vogeluitvinding

    Stel dat jij een vogel zou mogen uitkiezen als inspiratie voor een nieuwe uitvinding, welke vogel zou je kiezen en welke uitvinding zou je doen?

    • Welke vogel inspireert jou?
    • Wat kan deze vogel goed?
    • Hoe doet deze vogel dat?
    • Wat kun je van deze vogel leren?
    • Welke uitvinding zou je met die eigenschap willen doen?
    • Wat heb je daarvoor nodig?
    • Waarvoor kun je jouw ontwerp/uitvinding gebruiken?

    Maak eventueel een tekening van je uitvinding.

‘Weetje: De natuur als voorbeeld gebruiken voor menselijke uitvindingen noemen we ook wel biomimicry (=nadoen uit de natuur)…’

Leren van mensen?

Wij mensen leren veel van vogels. Maar…vogels leren ook veel van mensen!

In de vorige les leerden jullie al dat vogels zich aanpassen aan hun omgeving. Watervogels wonen bij het water, weidevogels in de weide.

Maar wat als de omgeving verandert? En vogels zich daaraan aanpassen? Is dit dan altijd slim en goed of…

Wat vind jij?

Laat de juf of meester onderstaande voorbeelden oplezen van vogels die zich aanpassen aan de omgeving van mensen.

  • Vind je dat deze aanpassing goed/slim is? Ga dan staan.
  • Vind je dat deze aanpassing niet goed/slim is? Blijf dan zitten.

Kun je ook uitleggen waarom je iets vindt?

 

  • Duiven leven graag in steden. Ze bouwen nesten op balkons en bruggen.
  • Kauwen en eksters gebruiken stukjes plastic of draad iom hun nesten te bouwen.
  • Meeuwen eten graag mee met mensen of uit vuilnisbakken.
  • Huismussen wonen graag bij huizen van mensen omdat daar warmte, voedsel en beschutting is.

Extra: Uitvinding voor vogels

Mensen dromen vaak dat ze zouden kunnen vliegen.
Dromen vogels ook wel eens dat ze armen en handen hebben?

  • Opdracht: Bedenk een uitvinding

    Stel dat vogels iets van mensen zouden mogen kiezen om over te nemen? Wat zouden ze dan kiezen?

    Bedenk wat een vogel uit jouw buurt een handige uitvinding zou vinden. Wat kunnen ze goed gebruiken?

    Vingers om makkelijker een nest te kunnen bouwen? Een handtas om gevangen regenwormen in te bewaren? Tanden om nootjes beter te kunnen eten?

    Maak een tekening van jouw vogel met menselijke eigenschappen of uitvinding.

Benieuwd naar nog meer weetjes over vogels? In de volgende les bezoeken jullie Museum de Wielewaal!