-
Lesdoelen
- De leerlingen onderzoeken eigenschappen van vogels én van zichzelf.
- De leerlingen bedenken een fantasievogel op basis van eigenschappen die ze zelf zouden willen hebben en bedenken in welk leefgebied deze vogel woont.
- Ze werken deze vogel uit in een tekening, schilderij, collage of digitaal portret.
-
Benodigdheden
- Ter inspiratie: Foto’s en beeldmateriaal van verschillende vogels en/of kunstenaars die vogels hebben afgebeeld.
- Teken/schildermateriaal (verf, potloden, stiften, papier, scharen).
Artistieke vogels
Al eeuwenlang zijn vogels een grote inspiratiebron voor kunstenaars. Bekijk onderstaande schilderijen en bespreek:
- Wat zie je?
- Wat valt je op?
- Wat kun je nog meer ontdekken?
Jij als vogel
Stel dat jij een vogel zou zijn. Hoe zou jij er dan uitzien? Welke eigenschappen zou je hebben? Wat zou je goed kunnen? Waar zou je wonen?
Teken/schilder/knip/plak/ontwerp jouw fantasievogel!