Vogel het uit!

Als ik een vogel was…

60-90 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen onderzoeken eigenschappen van vogels én van zichzelf.
    • De leerlingen bedenken een fantasievogel op basis van eigenschappen die ze zelf zouden willen hebben en bedenken in welk leefgebied deze vogel woont.
    • Ze werken deze vogel uit in een tekening, schilderij, collage of digitaal portret.
  • Benodigdheden
    • Ter inspiratie: Foto’s en beeldmateriaal van verschillende vogels en/of kunstenaars die vogels hebben afgebeeld.
    • Teken/schildermateriaal (verf, potloden, stiften, papier, scharen).

     

Artistieke vogels

Al eeuwenlang zijn vogels een grote inspiratiebron voor kunstenaars. Bekijk onderstaande schilderijen en bespreek:

  • Wat zie je?
  • Wat valt je op?
  • Wat kun je nog meer ontdekken?

Jij als vogel

Stel dat jij een vogel zou zijn. Hoe zou jij er dan uitzien? Welke eigenschappen zou je hebben? Wat zou je goed kunnen? Waar zou je wonen?

Teken/schilder/knip/plak/ontwerp jouw fantasievogel!

  • Stappenplan
    1. Karaktereigenschappen verzamelen
      Verzamel in tweetallen zoveel mogelijk karaktereigenschappen van vogels (snel, slim, schuw etc.)
    2. Karaktereigenschap kiezen
      Kies welke karaktereigenschap jij graag zou willen hebben en welke (fantasie)vogel daarbij hoort. Bijvoorbeeld: Ik wil een vogel zijn die ver kan vliegen/die kleurrijk is/die goed kan zingen/die goed kan camoufleren…
    3. Bedenk en omschrijf…
      Waar woont jouw vogel? Hoe ziet dan landschap eruit? Welk geluid maakt jouw vogel? Wat eet jouw vogel? Wat zijn de bijzondere eigenschappen?
    4. Ontwerp!
      Teken/schilder/knip/plak/ontwerp jouw vogel in jouw omgeving.
    5. Maak een tentoonstelling
      Maak van alle vogels samen een bijzondere ‘Vreemde vogel’ tentoonstelling.