-
Overzicht lessen en voorbereiding leerkracht
Les 1: Vogelvlucht
- Maken kennis met inspirerende vogels en leefgebieden in hun directe omgeving
- Ontdekken waarom deze vogels juist die omgeving kiezen
- Worden zich bewust van ruimte maken/laten voor de natuur: hoe zorg je dat vogels hier willen blijven leven?
Zorg voor voldoende hulp-en of rijouders voor het uitje aan het museum in les 2.
Les 2: Gastles -Vogelspotten: Bezoek aan museum de Wielewaal
- Maken kennis met een erfgoedlocatie in de omgeving waar vogels in hun natuurlijk leefgebied te zien zijn.
- Maken kennis met ‘vogelspotten’, en kijken met aandacht naar hun natuurlijke omgeving
- Doen het vogelspel
Les 3: Uitvogelen
Leg dik tekenpapier, stiften en kleurpotloden klaar.
- Leren over bio mimicry en eigenschappen van vogels die wij als mensen nabootsen.
- Bedenken hun eigen fantasie vogel op basis van eigenschappen die ze zelf zouden willen hebben, en bedenken in welk gebied in de buurt deze te gekke vogel woont
-
Projectdoel
Leerlingen:
- denken na over de relatie tussen vogel-natuur-mens en wat we van elkaar kunnen leren.
Vogels krijgen geen gebruiksaanwijzing. Maar hoe vogelen ze het uit? Hoe weet een duif de weg te vinden zonder Google Maps? Hoe kiezen ze waar ze hun nest bouwen?
Leerlingen maken kennis met vogels en hun leefgebieden bij hen in de buurt, bezoeken museum de Wielewaal waar ze in levende lijve vogels kunnen spotten, spelen het spel ‘vogel het uit’, en bedenken tot slot hun eigen fantasievogel.
Het spel ‘Vogel het uit’ is speciaal ontwikkeld voor dit project, en wordt gespeeld bij het uitje aan het museum in les 2.
In dit spel leren kinderen spelenderwijs over de eigenschappen en leefgebieden van vogels die veel voorkomen in Nederland.
Veel plezier!