-
Projectdoelen
- De leerlingen maken kennis met vogels in hun directe omgeving en ontdekken waarom deze vogels juist hier leven.
- Leerlingen worden zich bewust van hoe specifieke omgevingskenmerken zoals bomen, water, temperatuur etc. van invloed zijn op de vogels die ergens voorkomen. Én hoe vogels zich op hun beurt aanpassen aan hun leefomgeving.
- Leerlingen ontdekken dat vogels slimme dieren zijn, met specifieke slimme eigenschappen. Al eeuwenlang vormen vogels een inspiratiebron voor ons mensen en komen specifieke kenmerken terug in menselijke uitvindingen (en kunstwerken).
- De leerlingen denken na over de relatie tussen vogel-natuur-mens en wat we van elkaar kunnen leren.
- In de laatste les verwerken de leerlingen alle opgedane kennis in een creatieve opdracht waarbij ze zichzelf verbeelden als (fantasie)vogel met specifieke eigenschappen in een bepaalde omgeving.
-
Thema's & Leergebieden
Thema:
Landschap en de eigen omgevingLeergebieden:
- Mens & Natuur
-
Kerndoelen (SLO)
- PO Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
- PO Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Heb jij wel eens goed opgelet welke vogels bij jou in de buurt voorkomen?
Vogels zijn overal om ons heen. Als je goed kijkt dan zie je ze op allerlei plekken: in bomen, struiken, daken, hekken, in het gras of in het water. Maar…niet elke vogel kan overal leven. Op verschillende plekken wonen daarom verschillende vogels met andere kenmerken en eigenschappen.
Vogels zijn ook slimme dieren. Wist je dat wij mensen veel van vogels leren en ook allemaal slimme dingen van ze over hebben genomen?
En wat als jij een vogel zou zijn? Waar zou jij wonen en hoe zou jij er dan uitzien?