Vlog it

Oefenen in vertellen

45 minuten

  • Benodigdheden
    • zandloper/timer/klok
    • kiesschijf
    • smartphones of digitale camera’s
    • Maak een lijst met locaties in en rond de school
Doe de oefeningen in de week voorafgaand aan het opnemen van de oefenvlog op school.

Oefenen in vertellen

Het maken van een vlog zonder voorbereiding kan best moeilijk zijn. Een vlogger is bijvoorbeeld heel goed in het vlot vertellen over een onderwerp dat hem bezighoudt. Vloggers hebben een eigen beeldtaal: ze richten zich recht op de kijker en laten vaak alledaagse dingen zien uit hun eigen leven.

Vloggers moeten ervoor zorgen dat ze volgers krijgen.

Ze praten alsof ze je al jaren kennen, alsof je een vriend bent.

Waar ben ik?

3 leerlingen nemen één plek in gedachten op jullie school. Bijvoorbeeld het klimrek op het schoolplein, het hoekje bij de trap, het hek bij de fietsenstalling…
Zij proberen om de beurt zo uitgebreid mogelijk over de locatie te vertellen zonder te zeggen wat of waar het is.

Omschrijf wat je om je heen ziet, welke kleuren en vormen, of je droog staat als het regent of wat je er kan doen.
Maar, maak het niet te gemakkelijk! Denk hierbij als een vlogger, wat vind jij van deze plek?

De groep mag vragen stellen om achter de locatie te komen.

Jullie hebben 2 minuten de tijd om per plek om te raden. Zet een timer! Succes!

 

 

 

  • Vragen die je kan stellen
    • Hoe ziet het er daar uit?
    • Is het er druk of rustig?
    • Wat voor geluid hoor je op die plek?
    • Waarvoor zou je naar die plek kunnen gaan?
    • Hoe ruikt het daar? Naar gras of naar uitlaatgassen of naar iets anders?
    • Is er iets bijzonders aan die plek?
    • Hoe zag het er vroeger uit?
    • Hoe voelt het op die plek?
    • Aan welke dingen denk je hierbij?
    • Wat vind je van deze plek?
    • Wat zou je hier willen veranderen?

In duo’s vertellen

Maak tweetallen die elkaar over een onderwerp gaan vertellen.

Kies een onderwerp door gebruik te maken van de kiesschijf,

of maak zelf een lijstje met onderwerpen, waaruit  jullie een eigen keuze maken.

De kiesschijf

Bij het gebruik van de kiesschijf op het digibord klik je op het rad, waarna het begint te draaien en er een onderwerp verschijnt. Op teken van de leerkracht vertelt nummer 1 van het duo zoveel mogelijk over dat onderwerp aan nummer 2. Na 2 minuten stoppen op het teken. Daarna vertelt nummer 2 in het kort aan nummer 1 wat hij heeft gehoord. Herhaal dit proces, maar nu vertelt nummer 2 aan nummer 1 over het nieuwe onderwerp.

Met beeld

Doe hierna een tweede ronde vertellen met een ander onderwerp, maar nu neemt nummer 2 op een smartphone of digitale camera op wat nummer 1 vertelt over het onderwerp en daarna omgekeerd.

  • Hoe vond je het om te vertellen voor de camera?
  • Wat vond je moeilijk of juist fijn?
  • Tips
    • praat enthousiast en met energie
    • spreek duidelijk en to the point
    • vermijd eh’s en lange pauzes
    • wees jezelf voor de camera zorg ervoor dat je zelfverzekerd overkomt
    • kijk recht in de camera alsof daar de persoon is tegen wie je praat
    • wees niet bang dat iets fout gaat, je kunt altijd opnieuw beginnen