-
Benodigdheden
- zandloper/timer/klok
- kiesschijf
- smartphones of digitale camera’s
- Maak een lijst met locaties in en rond de school
Doe de oefeningen in de week voorafgaand aan het opnemen van de oefenvlog op school.
Vlog it
Het maken van een vlog zonder voorbereiding kan best moeilijk zijn. Een vlogger is bijvoorbeeld heel goed in het vlot vertellen over een onderwerp dat hem bezighoudt. Vloggers hebben een eigen beeldtaal: ze richten zich recht op de kijker en laten vaak alledaagse dingen zien uit hun eigen leven.
Vloggers moeten ervoor zorgen dat ze volgers krijgen.
Ze praten alsof ze je al jaren kennen, alsof je een vriend bent.
3 leerlingen nemen één plek in gedachten op jullie school. Bijvoorbeeld het klimrek op het schoolplein, het hoekje bij de trap, het hek bij de fietsenstalling…
Zij proberen om de beurt zo uitgebreid mogelijk over de locatie te vertellen zonder te zeggen wat of waar het is.
Omschrijf wat je om je heen ziet, welke kleuren en vormen, of je droog staat als het regent of wat je er kan doen.
Maar, maak het niet te gemakkelijk! Denk hierbij als een vlogger, wat vind jij van deze plek?
De groep mag vragen stellen om achter de locatie te komen.
Jullie hebben 2 minuten de tijd om per plek om te raden. Zet een timer! Succes!
Maak tweetallen die elkaar over een onderwerp gaan vertellen.
Kies een onderwerp door gebruik te maken van de kiesschijf,
of maak zelf een lijstje met onderwerpen, waaruit jullie een eigen keuze maken.
Bij het gebruik van de kiesschijf op het digibord klik je op het rad, waarna het begint te draaien en er een onderwerp verschijnt. Op teken van de leerkracht vertelt nummer 1 van het duo zoveel mogelijk over dat onderwerp aan nummer 2. Na 2 minuten stoppen op het teken. Daarna vertelt nummer 2 in het kort aan nummer 1 wat hij heeft gehoord. Herhaal dit proces, maar nu vertelt nummer 2 aan nummer 1 over het nieuwe onderwerp.
Doe hierna een tweede ronde vertellen met een ander onderwerp, maar nu neemt nummer 2 op een smartphone of digitale camera op wat nummer 1 vertelt over het onderwerp en daarna omgekeerd.