Verhalenpret met Kamalia

3 lessen + keuzelessen

Groep 1-2

Samen een verhaal maken

  • In het kort

    Dit lesmateriaal bestaat uit drie lessen en een pagina met extra lesideeën.

    LES 1 

    Duur: 15 min
    Wat: boek introduceren en vragen verzinnen
    Nodig: het boek

    LES 2 (gastles)

    Duur: 60 min
    Wat: Kamalia komt langs
    Nodig: het boek

    LES 3

    Duur: 45 min
    Wat: doorfantaseren op het boek en pruiken maken
    Nodig: het boek, knutselspullen

    LES 4 (EXTRA)

    Duur: wisselend
    Wat: ideeën om door het jaar heen creatief verhalen te verzinnen met kleuters
    Nodig: wisselend

  • Kamalia Talhoui

    Kamalia is kinderboekenschrijfster, leerkracht én bestuursvoorzitter bij Kleintje Kunst. Ze schrijft hartverwarmende en inclusieve kinderboeken waarin diversiteit en herkenbare thema’s centraal staan.

Juf, wat voor haar heb je?

Bijzonder en fantasievol verhaal over zijn wie je bent. Sprookjesachtig geïllustreerd door Natascha Stenvert.

De kinderen krijgen een nieuwe juf. Ze heeft een mooie hoofddoek om. Na het spelen vraagt de klas nieuwsgierig: ‘Juf… wat voor haar heb je?’ ‘Nou, wat denken jullie?’ vraagt ze. Alle kinderen laten hun fantasie de vrije loop. En als niemand het goed heeft, belooft de juf dat ze de volgende dag haar haren zal laten zien…

Raad je mee?

  • Projectdoelen
    • De leerlingen maken kennis met de schrijver Kamalia Talhaoui
    • De leerlingen lezen het boek Juf, wat voor haar heb jij?
    • De leerlingen leren dat een boek echt door iemand wordt bedacht en gemaakt, en hoe dit proces in elkaar zit
    • De leerlingen denken na over de thematiek identiteit in verhouding tot haardracht
    • De leerlingen fantaseren over verschillende kapsels
  • Aansluiting (concept) kerndoelen kunst & cultuur

    KERNDOEL 1: Creatieve maak- en denkstrategieën

    • De leerlingen gaan zelf binnen een kader creatief aan de slag met het verbeelden en vormgeven van fantasievolle kapsels

    KERNDOEL 2: Reflecteren op creatieve vermogens

    • De leerlingen bekijken elkaars werk en reflecteren hier (binnen kaders) op

    KERNDOEL 3: Betekenis geven

    • De leerlingen bespreken de achterliggende betekenis van het boek en plaatsen dit in een bredere context

    KERNDOEL 4: Verbeelden en creëren

    • De leerlingen gaan zelf aan de slag, geïnspireerd op het werk van Kamalia

    KERNDOEL 5: Kunstzinnige technieken en vaardigheden

    • Bij bovenstaande gebruiken ze beeldende technieken om dit uit te voeren

    KERNDOEL 6: Kunst en cultuur beleven

    • De leerlingen maken een bezoek mee van een professionele schrijver die voorleest en vertelt uit eigen werk
  • Thema's

    Algemeen:

    • Kinderboeken(week)
    • Lezen en schrijven

    Specifiek:

    • Identiteit