-
Lesdoelen
- De leerlingen beschrijven en onderzoeken een voorwerp.
- De leerlingen ontdekken hoe een tafelbel werd gebruikt.
- De leerlingen bedenken wat zij zelf belangrijk vinden om te bewaren .
-
Benodigdheden
- Tafelbel (uit de koffer)
Eventueel voor de extra opdracht, knutsel met geluid:
- wc rolletjes
- plakband
- iets om de wc rolletjes mee te vullen: rijst, bonen, mais, kralen, steentjes of iets dergelijks
- plastic bordjes
- perforator
- lint
- belletjes
- verf en kwasten
Een ander voorwerp
Laten we dit eens bekijken uit de koffer. Geef het aan elkaar door.
Rijkelui en buitenplaatsen
De tafelbel is waarschijnlijk van een rijk iemand. Iemand die een grote buitenplaats bezit en dure spullen heeft.
Spelen maar!
Maak een toneelstukje in tweetallen.
Één van jullie is een heel rijk persoon en de andere is de bediende.
In het toneelstukje moet de tafelbel voorkomen.
Laat de toneelstukjes aan elkaar zien! Herken je wie de rijke persoon en wie de bediende speelt?
Extra: Knutsel met geluid
Maak een voorwerp waar geluid uitkomt.
Kan je deze geluidsvoorwerpen gebruiken om een bediende te roepen?