-
Lesdoelen
De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen.
-
Voorbereiding
- Print de brief van Charlie uit, doe hem in een enveloppe en schrijf daarop het adres van de school.
- Geef de verteller bij ontvangst (stiekem!) de sleutel van het sleutelkistje.
- Zorg na afloop dat de sleutel weer in de envelop zit en in de koffer met de inhoudslijst. Doe alles weer netjes in de koffers zodat hij in orde is voor de volgende leerkracht (van een andere school).
-
Aandachtspunten vooraf
- Regel een contactpersoon om de acteur te ontvangen; hij/zij zal circa een kwartier voor aanvang op school zijn.
- Geef voor de les begint de sleutel van het kistje aan de acteur!
- Houd je aan de tijd. De acteur doet vaak twee schoolbezoeken per dagdeel.
- De acteur neemt na afloop de koffer zogenaamd mee. Zorg ervoor dat de koffer uit de klas is totdat die doorschuift naar een andere klas of school.
- Leg de sleutel na de les terug in de koffer!
- Blijf betrokken bij de les. Zorg dat de leerlingen hun aandacht vasthouden. Jij bent verantwoordelijk voor de orde in de groep.

Post!
Er is een brief gekomen!
Lees samen de brief.
Hoe weten we dat deze brief van de echte eigenaar van de koffer komt? Jullie mogen de koffer niet zomaar meegeven als deze brievenschrijver de koffer komt halen!
Verzamel alle vragen voor als de eigenaar langskomt.
Extraatje!
Laat van een koffertje de inhoud zien aan de klas.
Neem van thuis een voorwerp mee voor in je koffer. Kies een voorwerp waarvan je denkt dat niemand het kent! Kan iemand raden wat het is?