Thuis best

Na de voorstelling

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op wat ze hebben gezien
    • De leerlingen reflecteren op het thema van de voorstelling en waar je het terugziet in de hedendaagse wereld
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Voor opdracht 1: zet de stoelen (eventueel) in een kring
    • Voor keuzeopdracht 1: maak ruimte om te spelen, zet de stoelen en tafels eventueel aan de kant
    • Voor keuzeopdracht 2: zorg voor witte A4tjes en tekenspullen
    • Voor keuzeopdracht 3: zorg voor witte A4tjes, tekenspullen en scharen

Opdracht 1: kringgesprek

Een paar vragen die je kunt gebruiken om met elkaar de voorstelling na te bespreken.

Geen enkel antwoord is fout, het antwoord op de vragen kan voor iedereen anders zijn. Dat is helemaal niet erg en (juist) goed!

  • Waar ging de voorstelling over?
  • Wat voor decor heb je gezien?
  • Hadden de mannen moeten praten? Of kon je het verhaal ook zonder woorden snappen?
  • Wat vind je leuk of grappig in de voorstelling? Wat vind je minder leuk in de voorstelling of aan het verhaal?
  • Wel instrument vind je het leukste? Zou je willen leren om daarop te spelen?
  • Welk instrument van de voorstelling kende je nog niet?
  • Hoe was de muziek? Vrolijk? Verdrietig? Spannend? Hard of zacht?
  • Waarom wordt er muziek gebruikt in een voorstelling?
  • Heb je in de voorstelling veel kleuren gezien?
  • Welke kleur was opvallend of veel gebruikt en waarom denk je?
  • Hoe vind je de kleuren in de voorstelling?

Zelf spelen

  • Kies een stukje uit de voorstelling dat je leuk vond en probeer hem voor de hele groep uit te beelden.
  • Kies een scène van de voorstelling en probeer hem in een tweetallen of drietallen uit te spelen.

Tekenen

  • Maak een tekening van de voorstelling of een beeld dat bij de voorstelling past.