Storyscope

De Storyscope

20 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen experimenteren met de storyscope
  • Voorbereiding leerkracht

    Verdeel de klas in groepjes van ongeveer 4.

    En zorg dat alle groepjes minstens 1x 15 min. tijd hebben om met de Storyscope  te experimenteren voordat de gastdocent op school komt.

     

    Zet de Storyscope op een geschikte plek en help de leerlingen met aan en uitzetten.

    Hoe zet ik de storyscope aan?

    Hoe zet ik de storyscope uit?

Digitaal schimmenspel

Ga in groepjes van 4 aan de slag met Storyscope.

Probeer uit wat er allemaal kan. Draai de blokjes, maak combinaties. Haal alle blokjes weg en begin weer opnieuw. Wat gebeurt er allemaal?

De zon kwam op, de haan kraaide, zijn hoofd viel op de grond...

Extra opdracht: programmeren en boterhammen smeren

  • Hoe werkt de Storyscope?

    De Storyscope is een soort robot. In de Storyscope zit een computer die zo geprogrammeerd is dat hij weet wat hij moet doen als hij een bepaald figuurtje ( de fiducial) op een blokje ziet.

     

     

  • programmeren en boterhammen smeren

    Om een computerrobot te programmeren moet je heel precies, stap voor stap, beschrijven hoe de robot iets moet doen. Dit noemen we de code.

    Dit klinkt heel eenvoudig maar is best ingewikkeld. Want wij doen heel veel dingen zonder er echt bij na te denken. Zoals bijvoorbeeld een boterham smeren.

     

     

  • Maak een boterhamrobot

    Werk in tweetallen. Schrijf stap voor stap op hoe een robot een boterham met hagelslag moet smeren. Test daarna of de code werkt. Een iemand is de robot de ander is de programmeur die de robot zegt wat ie moet doen.

     

Extra info: Wat is een fiducial?

  • Wat is een fiducial?

    Een fiducial is een afbeelding die werkt als herkenningspunt voor de computer. De Storyscope werkt ook met fiducials. Aan de fiducial zit een code gekoppeld die een afbeelding of een actie beschrijft. Door deze code te lezen, weet de computer wat hij moet doen.

    Er kunnen afbeeldingen aan gekoppeld zitten, geluiden, tekst, bewegende beelden.
    Fiducials worden ook voor augmented reality gebruikt.

    Het is te vergelijken met een streepjescode of een QR code.

  • Wie jij weet wat een QR code of een streepjescode is?