Storyscope

3 lessen

Groep 7-8

Breng een verhaal tot leven met een digitaal schimmenspel

De Storyscope is een digitaal schimmenspel en een interactieve installatie. Met behulp van fiducials en een computerprogramma worden afbeeldingen gemaakt en geprojecteerd. Door de fiducial blokjes over de glasplaat te bewegen, breng je de silhouetten op het scherm tot leven.

Een verhalenverteller komt in de klas om te helpen met het bedenken van je eigen verhaal.

De storyscope is 1 week voor de gastles, en 1 week na de gastles op school aanwezig!

Instructiefilmpje voor de leerkracht

We weten dat er op dit moment blokjes missen. Een nieuwe set is besteld en wordt spoedig toegevoegd. Je hoeft geen melding te maken zoals in de handleiding staat.

Kijk voordat de verhalenverteller op bezoek komt of de Storyscope het doet.

Lees de gebruiksaanwijzing, en neem direct contact op bij technische problemen.

  • Thema's en leergebieden

    Thema’s:

    • Verhalen vertellen
    • Licht/donker

    Leergebieden:

    • Kunst & Cultuur
    • Digitale geletterdheid
    • Nederlands

     

  • Verhalenverteller in de klas

    Melanie Plag

    Na 12,5 jaar als leerkracht en leidinggevende in het basisonderwijs, ging ik doen waar ik echt energie van kreeg: verhalen vertellen.
    Ik volgde scholing en trad op voor groot en klein, maar na een jaar of zeven begon het onderwijs toch weer te kriebelen.

    Nu combineer ik mijn expertise als leerkracht met mijn praktijkervaring als professioneel verteller en geef ik vertelworkshops aan zowel kinderen als volwassenen.

    Het is mijn missie om te laten zien hoe zinvol en leuk het is om te werken met vertelde verhalen.

    Verhalen zijn spannend, of grappig, of ontroerend. En meestal zijn ze oud. Verhalen die al eeuwen meegaan hebben ons iets te vertellen.

    Laat je ook betoveren!

     

    Kijk voor meer info over mij op babboes.nl

     

     

  • 21e eeuwse vaardigheden
    • Creatief denken
    • Communiceren
    • Computational thinking
  • Bedenker van de Storyscope

    Sebastiaan Hensen

    Sebastiaan Hensen is ontwerper van interactieve installaties. In zijn werk laat hij het publiek op speelse wijze (digitale) werelden ontdekken. Deze werelden zijn geïnspireerd op elementen uit zijn omgeving, zoals bijvoorbeeld de natuur.

    Voor zijn werk laat hij zich onder andere inspireren door object-theater. Hij combineert deze vorm van theater met nieuwe techniek. Sebastiaan wil vooral de nadruk leggen op speelse en laagdrempelige interactie. Hierdoor wordt het publiek aangemoedigd de verschillende mogelijkheden te verkennen en zich zo te laten verrassen door de inhoud.

  • Fondsen

    Dit project is mede mogelijk gemaakt door Fonds21, het Cultuurfonds en VSBfonds.