-
Lesdoelen
- De leerlingen leren (reeds opgedane) informatie te verzamelen en te verwerken in een beeldopdracht.
- Ze leren een presentatie te houden binnen een tijdskader.
- Ze leren luisteren naar elkaars mening en leren daar respectvol op te reageren.
-
Benodigdheden
- Materiaal en papier om posters mee te maken.
Jullie bezoek aan Museum IJsselstein
Jullie hebben de vorige les Museum IJsselstein en de Kasteeltoren bezocht. Door het maken van de opdrachten en het beleven van de VR-experience weet je nu al heel wat meer over de geschiedenis van IJsselstein.
Tijdens het museumbezoek hebben jullie op de Canonwand gekeken en daar drie scenes uitgekozen die jullie belangrijk vinden voor onze stad. Bij de Kasteeltoren hebben jullie het infobord bekeken met daarop de verschillende stadia van het kasteel door de eeuwen heen. Zowel de gekozen scenes als de Kasteeltoren zijn een mooi affiche voor toeristen om IJsselstein te ontdekken.
‘In IJsselstein’
Vandaag zijn jullie voor 1 dag lid van het toeristenbureau, “In IJsselstein”. Het toeristenbureau heeft te horen gekregen dat er tien miljoen euro is vrijgekomen voor het opknappen en restaureren van de Kasteeltoren.
Jullie staan voor de keuze: behouden we de Kasteeltoren zoals die is en voeren we alleen reparaties uit? Of kiezen jullie voor vernieuwing en laten jullie het complete kasteel van vroeger opnieuw opbouwen?
Opdracht
Verdeel de klas in vieren. Er zijn twee groepjes met de stelling: wij zijn voor het behoud van de huidige Kasteeltoren. En er zijn twee groepjes met de stelling: wij zijn voor het vernieuwen en opbouwen van het kasteel.
Maak een poster waarop jullie laten zien waarom je de Kasteeltoren behoudt of vernieuwt. Gebruik daarbij ook de informatie die jullie hebben opgedaan bij het bekijken van de Kasteeltoren.
Presentatie
Na het maken van de poster, presenteren jullie de argumenten en posters aan de klas. Hebben andere leerlingen jullie overgehaald?