-
Projectdoelen
De leerling:
- Maakt kennis met belangrijke historisch erfgoed in de eigen omgeving
- Leert over een aantal belangrijke bewoners van het Kasteel van IJsselstein
- Leert zich in te leven in een historisch verhaal
- Leert op een creatieve en actieve manier ideeën te verbeelden.
-
Thema's en leergebieden
Geschiedenis: steden en ridders en lokale geschiedenis.
-
Kerndoelen (SLO)
- PO Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
- PO Kerndoel 52:
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: steden en staten. - PO Kerndoel 53:
De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die aan de hand van voorbeelden verbinden met de wereldgeschiedenis. - PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Het is het jaar 1298. IJsselstein is een klein kasteeldorpje, waar heer Gijsbrecht van IJsselstein de baas is. Maar Gijsbrecht zit gevangen in een kerker in Culemborg en zijn kasteel is omsingeld door de legers van de Hollandse graaf. Voor zijn dappere vrouw Bertha van Heukelom wordt de situatie zo langzamerhand onhoudbaar. De dikke muren van Kasteel IJsselstein worden al een jaar lang beschoten door kanonnen en reuzenkatapulten…
Dit spannende verhaal uit de geschiedenis van onze stad is het uitgangspunt van deze lessenreeks. We gaan terug in de tijd en leren over het Kasteel van IJsselstein, de mensen die daar gewoond hebben en wat we daar nu nog van terug vinden.